‘Het kriebelt om meer app-onderzoek in het verkeer te doen’
Deze uitkomst strookt niet met de aanname dat smartphonegebruik onder fietsers een substantiële en groeiende oorzaak is van ernstige fietsongevallen. Er zijn immers schrijnende dodelijke app-ongevallen op de fiets bekend. Daarnaast toonden mediafilmpjes van appende fietsers waarvan je denkt: ‘Dat kan niet goed gaan’.
Vooruitlopend op een app-verbod in het verkeer, vroeg het ministerie aan VeiligheidNL om met concrete cijfers te komen. Dit onderzoek onder ruim 3000 fietsers kwam dus tot deze uitkomst. Is het gevaar van appen op de fiets dan veel minder dan bijvoorbeeld ‘praten met elkaar’ of anderszins ‘afgeleid zijn’? Ik nuanceer graag deze uitkomst. Elk fietsongeval door appen is er een te veel. Echter, we vermoeden compensatiegedrag van appende fietsers: bijvoorbeeld langzamer rijden en beter opletten, waardoor appen minder gevaarlijk kan zijn dan het lijkt. Maar misschien zijn er wel meer app-ongevallen, met minder ernstig letsel? Of leidt app-gedrag van de een tot voorzichtiger gedrag van de ander?
Wat we nu aan onderzoek hebben over smartphonegebruik biedt nog onvoldoende inzicht in deze zaken. Het kriebelt bij me om meer onderzoek te doen.
Casper Dirks, manager Verkeer bij VeiligheidNL
Reactie plaatsen •