De vier grote steden – Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Den Haag – willen de pakkans voor asociale verkeersovertreders vergroten om het groeiend aantal verkeersslachtoffers tegen te gaan. De pakkans is volgens de wethouders schrikbarend laag. Als het aan de Rotterdamse verkeerswethouder Vincent Karremans ligt, gaan ook de boetes voor verkeersmisdrijven omhoog.
Groeiend aantal verkeersslachtoffers tegengaan: de vier grote steden komen met plan
Foto: Shutterstock
Om de verkeersveiligheid te verbeteren, werkte de gemeente Rotterdam samen met de gemeenten Den Haag, Utrecht, Amsterdam en organisaties zoals Veilig Verkeer Nederland (VVN). Samen hebben zij een plan gemaakt voor het kabinet en de Tweede Kamer.
Meer flitspalen en boa's
De handhaving van verkeersregels is nu een taak van de overheid. De steden willen echter zelf meer kunnen doen, bijvoorbeeld door de inzet van boa’s met meer bevoegdheden én flitspalen. Vincent Karremans: "Met alleen wegaanpassingen en campagnes redden we het niet. Alleen door zelf flitspalen te plaatsen en handhavers in te zetten kunnen gemeenten en provincies effectiever optreden tegen snelheidsovertredingen, alcohol achter het stuur en asociaal rijgedrag."
Het aantal verkeersslachtoffers was in Rotterdam vorig jaar gestegen ten opzichte van het jaar ervoor. "De verantwoordelijkheid voor verkeersveiligheid in Nederland is sterk versnipperd en is nu belegd bij wethouders, gedeputeerden, twee ministeries, het OM, de politie en de Rijksdienst voor het Wegverkeer.", aldus Karremans. De wethouders pleiten voor een overkoepelend orgaan rondom verkeershandhaving. Daarbij werken alle betrokken partijen samen met decentrale overheden. De vier grote steden krijgen met de plannen steun van bijvoorbeeld de ANWB en de Fietsersbond.
Volgens de initiatiefnemers moeten de inkomsten uit de flitspalen in een lokaal verkeersveiligheidsfonds komen. Daaruit kunnen veel meer onveilige straten, fietspaden en kruispunten worden aangepakt, of kan extra handhavingscapaciteit worden gecreëerd. Zo draaien de verkeersovertreders voor de kosten op.
Het landelijk aantal verkeersdoden in 2022 steeg met 27 procent tot 745, het aantal ernstig gewonden steeg met 22 procent tot 8300. Cijfers over het afgelopen jaar worden waarschijnlijk pas in de loop van april bekendgemaakt. De Rotterdamse cijfers over 2023 zijn al wel bekend: die zijn slechter dan het jaar ervoor. Bovendien is de pakkans schrikbarend laag. "We willen daadkrachtig optreden, maar dat kan nu niet”, aldus Karremans.