Het kabinet wil de voorgenomen compensatie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor het extra gewicht van accu’s in elektrische auto’s verminderen, zo blijkt uit de Prinsjesdagstukken. In plaats van de beloofde 40 procent, wordt slechts 25 procent van het voertuiggewicht in mindering gebracht, en bovendien stopt de correctie een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Dit komt als een onaangename verrassing voor zowel burgers als bedrijven.
Belangenorganisaties willen gewichtscorrectie mrb elektrische auto’s behouden
De organisaties zijn verbaasd over de kabinetsplannen en pleiten ervoor om de oorspronkelijke 40 procent gewichtscorrectie in te voeren, zoals al goedgekeurd door de Eerste en Tweede Kamer. Ze waarschuwen dat het beperken van de correctie de overgang naar elektrisch vervoer zal vertragen, terwijl elektrische auto’s juist bijdragen aan het verminderen van CO2-uitstoot, fijnstof en stikstof.
Mochten financiële tegenvallers ontstaan door een grotere verkoop van elektrische auto’s, dan kunnen deze kosten gedekt worden door inkomsten uit het nieuwe Europese systeem voor emissierechten (ETS-2). Dit systeem, dat brandstofleveranciers laat betalen voor hun CO2-uitstoot, levert Nederland vanaf 2027 jaarlijks één à anderhalf miljard euro op. In plaats van deze inkomsten te gebruiken voor verduurzaming van de mobiliteitssector, wil het kabinet ze in de algemene middelen laten vloeien. Europa stelt echter dat dit geld juist ingezet moet worden voor duurzame mobiliteit.
In het regeerakkoord is een hervorming van autobelastingen aangekondigd. Deze is volgens de Maatschappelijke Coalitie Autobelastingen, bestaande uit ANWB, BOVAG, Natuur & Milieu, RAI Vereniging en VNA, noodzakelijk om het voortdurende jojobeleid te stoppen. Ze benadrukken dat investeren in duurzame mobiliteit een maatschappelijke investering is die mobiliteit betaalbaar moet houden en pleiten voor een beleid dat dit ondersteunt.