Het Delft Hyperloop-team is van plan om dit jaar als eerste team ter wereld een systeem te bouwen voor een volledige baanwissel bij hyperloops. Ook willen zij voor het eerst een eigen motorsturing maken en een waterkoelingssysteem, wat een pod mogelijk maakt die veel beter op grote schaal te produceren is. Dit is een grote stap in de richting van het implementeren van een hyperloopnetwerk.
Eerste systeem voor volledige baanwissel bij hyperloops
Foto: Shutterstock
Delft Hyperloop is een studententeam bestaande uit 39 diverse en gemotiveerde studenten dat een jaar lang werkt aan ontwerpen, bouwen en demonstreren van een hyperloopprototype. Vanaf half april zullen er tests plaatsvinden op een 40 meter lange testbaan naast de D:Dreamhall van de TU Delft. De testbaan splitst halverwege in tweeën, waardoor de pod rechtdoor kan gaan of de bocht kan nemen zonder de baan aan te raken. “Een lane switch vormt een essentieel onderdeel in de realisatie van een hyperloopsysteem. Met ons ontwerp streven we ernaar als eerste team publiekelijk te laten zien dat dit haalbaar is, om zo de implementatie op grote schaal te versnellen,” vertelt Cem Celikbas, Team Captain van Delft Hyperloop.
Revolutionair transportmiddel
Met de hyperloop is het mogelijk om met een snelheid van tot wel 1000 kilometer per uur in een halfuur van Amsterdam naar Parijs te reizen zonder directe uitstoot van schadelijke stoffen. Het is een revolutionair transportmiddel dat de snelheid van een vliegtuig combineert met het comfort van een trein. Doordat de pod door een vacuümbuis zweeft, is er geen lucht- en rolweerstand en kan de pod tot wel 1000 km/h reizen. Door het gebruik van magnetische voortstuwing die volledig elektrisch is, wordt er ook geen gebruik gemaakt van fossiele brandstoffen. Maar voordat het mogelijk is om te reizen met de hyperloop moet er nog veel gebeuren.
Geen kinderspel
De voorgaande teams van Delft Hyperloop hebben het fundament gelegd, waardoor het achtste team een baanwissel kan realiseren. Zij hebben een prototype ontwikkeld dat volledig kan zweven, met de baan direct boven het voertuig. Een baanwissel klinkt eenvoudig, maar is het niet. Om van baan te wisselen, spelen veel verschillende factoren een rol. Zo is het belangrijk om goed uit te denken hoe krachtig de magneten aan de linker- of rechterkant van de pod moeten zijn om goed te sturen, of na te denken over de centrifugaal kracht. Voor de teamleden is het een zeer gecompliceerd systeem dat zij binnen een jaar willen realiseren en demonstreren. Zij geloven dat een baanwissel essentieel is voor een functionerend hyperloopsysteem.
Eigen motorsturing en waterkoelsysteem
De pod moet met voldoende snelheid door de bocht kunnen gaan om van baan te wisselen. Hiervoor gebruiken zij een efficiënte motor die door het team van vorig jaar is ontworpen. Voor het nog efficiënter maken van deze motor, heeft het team dit jaar voor het eerst ook hun eigen motorsturingen (motor drives) ontworpen. Al deze elektrische componenten produceren ook veel warmte. Daarom heeft het team een verdampend waterkoelsysteem ontwikkeld dat gebruikmaakt van het lagere kookpunt van water in vacuüm. De geproduceerde warmte wordt opgeslagen in het water en wordt vervolgens in de hyperloopbuis afgegeven. Dit is cruciaal voor de bescherming van het systeem.