Automobilisten aanzetten tot ander gedrag met budgettair neutrale mengvormen van belasten en belonen
Mobiliteit, en met name die per auto, biedt veel vrijheid en mogelijkheden, maar veroorzaakt ook verschillende maatschappelijke problemen. Daarbij is prijsbeleid een efficiënt en effectief instrument om files en uitstoot te verminderen, maar plannen voor invoering stranden vaak op onvoldoende draagvlak voor belastingen.
Redactie
Vormen van belonen zoals experimenten met spitsmijden zijn doorgaans effectief, maar ook duur om in de lucht te houden, omdat er op structurele basis budgetten voor beloningen nodig zijn.
Tegen die achtergrond onderzocht het VerDuS SURF-project U-SMILE (Urban Smart Measures and Incentives for quality of Life Enhancement) budgetneutrale mengvormen van belastingen en beloningen, waaronder verhandelbare mobiliteitsrechten. Economen, psychologen, verkeersingenieurs en beleidsanalisten bundelden in dit project hun krachten, en werkten daarbij samen met verschillende maatschappelijke partijen.
Het consortium omvatte vijf onderzoeksgroepen (vanuit de VU, RuG, twee maal TU-Delft en HvA), terwijl werd samengewerkt met Amsterdam Zuidas / Zuidasdok / RWS / Gemeente Amsterdam, Verkeersonderneming Rotterdam, Amsterdam ArenA, Groningen Bereikbaar / Gemeente Groningen en de ANWB. In een speciale issue van het Tijdschrift Vervoerwetenschap is een deel van de resultaten van dit project gepresenteerd.
Lees het nummer op de website van Tijdschrift Vervoerwetenschap.
Reactie plaatsen •