Politieke woordvoerders over goederenvervoer (VK 5/2010)
Corien Wortmann-Kool, CDA:
Zonder transport staat alles stil in Europa
‘Zonder transport staat alles stil. Dat geldt niet alleen in Nederland, maar in heel Europa. De logistieke sector vormt de ruggengraat van onze Europese economie. Nederland vervult een belangrijke rol met belangrijke mainports, zoals de havens van Rotterdam en Amsterdam en de luchthaven Schiphol.
Alle modaliteiten zijn nodig om de voorziene groei van het goederenvervoer op te vangen: weg, water, spoor en luchtvaart. Wegvervoer vervult een sleutelrol in de logistieke keten, als enige vervoersmodaliteit die ‘deur tot deur-vervoer’ kan verzorgen.
Er is nog veel werk te verzetten voor een open Europese markt voor het goederenvervoer. Ik blijf knokken voor vrije cabotage, tegen doorgeschoten bureaucratie in de rij- en rusttijdenregels, tegen torenhoge boetes voor kleine overtredingen en tegen de onzinnige invoering van de 48-urige werkweek voor ZZPers. Het Trans-Europese netwerk is een belangrijke prioriteit in het toekomstig Europees transportbeleid. Dat gaat niet alleen om goede weg-, water en spoorverbindingen, maar ook om een sterk, efficiënt en duurzaam multimodaal netwerk met efficiënte havens en overslagpunten.’
Elbert Dijkgraaf, SGP:
SGP wenst goederenvervoer goede vaart
‘Voor de SGP is goederenvervoer over water favoriet: schoon, veilig en goedkoop. Op de vaarwegen staan nog lang geen files. Daarom moeten knelpunten in vaarwegen sneller worden weggewerkt en mag er geen nieuw achterstallig onderhoud ontstaan. Bovendien mogen ook de kleinere vaarwegen – als haarvaten van het systeem – niet worden vergeten. Dit biedt ook meer kansen aan het midden- en kleinbedrijf voor de distributie van goederen over het water. De SGP is al veel langer voorstander van herinvoering van het modal-shiftbeleid, waarmee het vrachtvervoer over de weg serieus kan worden verminderd.
Kortom: De SGP wenst het goederenvervoer een goede vaart!’
Wouter Koolmees, D66:
Herstel nodig‘De beroepsgoederenvervoersector vervult een cruciale rol in onze economie. Het wegtransport neemt in Europa met 62 procent van het vervoerde gewicht het grootste deel van het Europese vervoer voor haar rekening. Nederland zelf telt meer dan 10.000 bedrijven in de transportsector. De Nederlandse sector is zeer hard geraakt door de economische crisis. In 2007 was er nog een tekort aan transportcapaciteit; in 2008 sloeg dat om in een overschot. De sector laat voorzichtig herstel zien, maar het blijft onvoldoende. Het is broodnodig om ook het beroepsgoederenvervoer weer de ruimte te geven. Het CPB berekende dat met de verkeersplannen van D66 de files in Nederland met 45 procent dalen. Dat is een goede stap. Daarnaast is een breed pakket aan maatregelen nodig om de hele economie weer robuust te maken, zodat ook het vervoer van met name bouwmaterialen, dat zeer conjunctuurgevoelig is, weer aantrekt.’
Auteur: Eveline Korving
Reactie plaatsen •