Meer verkeersdoden kwam niet door 130 km/uur
De verhoging van de snelheidslimiet van 120 naar 130 km/uur in 2012 heeft niet eenduidig geleid tot meer verkeersdoden. Dat schrijft SWOV in haar onderzoek ‘Verhoging snelheidslimiet op autosnelwegen’.
De kans op een ongevalsincident (ongeacht de ernst van dat ongeval) is weliswaar toegenomen op 130km/uur-wegvakken, maar minder dan op de wegen waar de limiet 120 km/uur is gebleven. “De theoretisch verwachte stijging van het aantal verkeersdoden heeft zich dus niet of nauwelijks voorgedaan”, schrijven de onderzoekers.
Het gegroeide aantal dodelijke verkeersslachtoffers heeft volgens Peter van der Knaap te maken met andere oorzaken, zoals smartphonegebruik, de toename van het verkeer in totaliteit, vergrijzing en afgenomen handhaving. Dat vertelt hij aan NRC Handelsblad.
Snelheidsverschillen
Verder zijn automobilisten na de snelheidsverhoging gemiddeld twee kilometer harder gaan rijden en zijn de snelheidseffecten sterk locatiegebonden. Op wegen met meer dan twee rijstroken steeg de snelheid met vier tot zeven kilometer per uur. Ook is sprake van een groter verschil in snelheid tussen de linker en rechter rijstrook.
Veiligheid
Ook blijkt dat veel wegen nog niet veilig genoeg waren ingericht voor de 130-limiet. Met name de bermveiligheid kan op veel plaatsen nog verbeterd worden. Het kabinet kondigde in 2012 extra veiligheidsmaatregelen aan op wegen waar de snelheidsverhoging werd doorgevoerd, maar die werden lang niet altijd doorgevoerd. “Langs ruim een kwart van de wegen staan nog steeds objecten in de berm op minder dan de veilige afstand van dertien meter van de rijbaan”, aldus Van der Knaap in NRC.
Reactie plaatsen •