MaaS en veranderingen in reisvoorkeuren en reisgedrag: een systematisch literatuuronderzoek
MaaS-pilotstudies bieden nuttige inzichten in reisgedrag, omdat ze werken met feitelijke gedragsveranderingen in plaats van hypothetische. Toch is het noodzakelijk om de literatuur te onderzoeken om zo voor een groter deel van de bevolking conclusies te kunnen trekken.
Door Anne Durand, KiM -TU Delft / Lucas Harms, Dutch Cycling Embassy / Sascha Hoogendoorn-Lanser, TU Delft / Toon Zijlstra, KiM
De mengeling van onderzoeken in dit literatuuronderzoek toont aan dat MaaS over het algemeen voldoende toegevoegde waarde kan bieden om specifieke groepen reizigers de toepassing ervan te laten overwegen. Jongeren tot mensen van middelbare leeftijd in stedelijke gebieden, vormen waarschijnlijk de eerste groep die overstapt van het traditionelere mobiliteitsparadigma naar MaaS. Onzeker blijft de mate waarin MaaS wordt geadopteerd en veranderingen in reisgedrag teweeg brengt. Meer kwantitatief onderzoek naar reisgedrag en -voorkeuren is noodzakelijk. Ook moeten er meer MaaS-pilots worden uitgevoerd met een systematische effectbeoordeling die voor het publiek toegankelijk is. Ten slotte ontbreekt onderzoek naar de integratie van gedeelde mobiliteitsmodi en particuliere modi en van ov en gedeelde mobiliteitsmodi.
Het KiM zoekt aan de hand van een onderzoeksprogramma naar antwoorden op allerlei vragen over MaaS. Dit literatuuronderzoek is uitgevoerd in het kader van de verkennende fase. Een link naar het volledige artikel vindt u op www.verkeerskunde.nl/TVW1-2020, op http://vervoerswetenschap.nl/category/2020/1-maas/ en op: https://www.kimnet.nl/publicaties/rapporten/2019/04/14/kansrijke-groepen-voor-mobility-as-a-service
Reactie plaatsen •