Klimaatbeleid voor mobiliteit kan ambitieuzer
Het Nederlandse klimaatbeleid voor mobiliteit is niet ambitieus, systematisch en rechtvaardig, zo stelt het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit (LVM). In een vandaag verschenen notitie presenteert het LVM een scenario om in 2050 tot een CO2 reductie te komen van 95 procent ten opzichte van 1990.
In het coalitieakkoord van Rutte IV staat dat, van alle sectoren, de uitstoot in de mobiliteitssector het minst is afgenomen. Voor het LVM was deze uitspraak aanleiding om te onderzoeken hoe het Nederlandse klimaatbeleid voor mobiliteit ambitieuzer kan.
Transparante (tussen)doelen
De Nederlandse regering heeft voor de mobiliteitssector geen concrete doelstelling geformuleerd voor de reductie van CO2 voor het jaar 2050. Ook bestaat er geen duidelijk tijdsschema voor de te nemen stappen om de CO2 reductie na 2030 te bewerkstelligen. Volgens het LVM gaat Nederland er te veel vanuit dat andere sectoren de komende jaren grote stappen gaan maken en de doelen van de mobiliteitssector dus wat lager kunnen.
Nederland kan op het gebied van klimaatbeleid voor mobiliteit veel leren van de Britse en Schotse aanpak. Aan de andere kant van de Noordzee worden duidelijke en transparante doelstellingen geformuleerd met heldere tussenstappen, daar zou Nederland een voorbeeld aan kunnen nemen.
Niet ambitieus genoeg
Het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit noemt het klimaatbeleid voor mobiliteit niet ambitieus genoeg. In de huidige beleidsplannen hoeft de Nederlands mobiliteitssector zo’n 75 tot 80 procent van de CO2 reductie pas na 2030 te bewerkstelligen. In het beleid wordt uitgegaan van een snelle elektrificatie van het wagenpark, in praktijk blijkt dat het marktaandeel van volledig elektrische auto’s juist stagneert. Volgens het LVM moet de Nederlandse regering ervoor zorgen dat het aantal fossiel gereden kilometers voor 2030 al aanzienlijk is gereduceerd. Schotland heeft zichzelf bijvoorbeeld als doel gesteld om voor 2030 het aantal fossiel gereden kilometers met 20 procent te verminderen.
Nu in actie
Met dit klimaatbeleid worden toekomstige generaties met enorme problemen opgezadeld. Het is rechtvaardig om nu in actie te komen, daarmee wordt voorkomen dat de grote CO2 reductie pas in 2035 wordt ingezet (Bron: LVM).
Klik hier voor meer nationale en internationale berichten over verantwoorde mobiliteit, of abonneer op de nieuwsbrief van Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit, zo blijft u altijd op de hoogte van inspirerende publicaties en initiatieven.
Reactie plaatsen •