Het juiste middel bij de juiste reis
Hely biedt aan bewoners en werkgevers alle soorten elektrisch deelvervoer aan op de woon- of werklocatie in de vorm van mobiliteitshubs. “We willen mensen de mogelijkheid geven om het beste middel bij hun reis te kiezen, van e-bikes tot stadsfietsen en van elektrische scooters tot deelauto’s”, vertelt Ingrid Staffhorst, CEO van Hely. “Dat doen we voor bewoners in bestaande wijken en op nieuwbouwlocaties.”
“Als we meer gaan delen en minder plek toebedelen voor automobiliteit kun je meer ruimtelijke kwaliteit bieden”, stelt Staffhorst. “Bij het ontwikkelen van projecten en ook het aanbieden van deelmobiliteit gaat wel vaak om lange trajecten. We zijn dus in een vroeg stadium met ontwikkelaars in gesprek over wat de plannen zijn. Wie komen er wonen en wat verwachten we van de mobiliteitsvraag van de doelgroepen in een wijk, bijvoorbeeld? Door tijdig mee te gaan in het proces kunnen we ook meedenken over de plek, de hoeveelheid ruimte, de toegankelijkheid en de samenstelling van de vervoersmiddelen.”
“Als je veel woningen wilt bouwen, staat de directe woonomgeving meteen onder druk. Zonder integraal na te denken over mobiliteit kan veel schaarse ruimte verloren gaan aan infrastructuur en parkeren. Door bij het ontwerp rekening te houden hoe (deel)mobiliteit wordt meegenomen in het ruimtelijk ontwerp, voorkom je dat je achteraf inefficiënte parkeer- en stallingsoplossingen moet ontwerpen. Dus kijk waar je deelmobiliteit neer wilt zetten, dat kan in een nieuw gebouw zijn, zodat je geen beslag legt op het maaiveld, maar soms wil je ook juist deelmobiliteit aanbieden in de publieke ruimte zodat je de doelgroep vergroot.”
Vuurtje aansteken
“Deelmobiliteit en de voordelen hiervan worden steeds meer gezien door beleidsmakers en gemeenten, die stimuleren dat vaak ook in bestaande wijken. Een mooi voorbeeld is Rotterdam, met de Ruimtemaker, waarbij bestaande parkeerplekken anders benut kunnen worden. Ontwikkelaars zien de duurzaamheidsvoordelen gelukkig ook, dat zit wel in de haarvaten van de projectontwikkeling, maar het is vaak het gemeentebeleid dat het vuurtje echt aansteekt. Beleid is noodzakelijk, zodat alle projectontwikkelaars aanhaken.”
Werkgevers
“Ook werkgevers zijn op zoek naar nieuwe mobiliteit voor hun werknemers”, aldus Staffhorst. “Die vraag zien we steeds meer, de vraag naar deelmobiliteit voor werknemers en naar het faciliteren van duurzame alternatieven. Dat sluit ook aan bij veel bedrijfsdoelstellingen op het gebied van duurzaamheid. De concrete vraag is ook vaak: ‘Hoe richt ik de last mile voor mijn werknemers beter in, zodat meer mensen met het openbaar vervoer naar het werk komen?’ Dat is soms wel lastig, je kunt bijvoorbeeld nog niet eenvoudig op het station specifiek deelfietsen aanbieden voor een enkel bedrijf.”
Het kan slimmer
“Ik ben geen specialist op het gebied van ruimtelijke inrichting, maar ik zie wel dat het slimmer kan. Dat gebeurt niet zomaar, daar is overtuigingskracht, langetermijnvisie en durf voor nodig. Met alleen het aanbieden van een alternatief voor de auto ben je er niet.” Nieuwe gebiedsontwikkelingen bieden kansen. Als je door jaren ’30-wijken rijdt, met aan beide kanten van de straat geparkeerde auto’s, dan vinden we dat een normaal beeld. Het feit dat de weg en de stoep volstaat accepteren we, omdat we het gewend zijn, maar het hoeft niet.”
“Het helpt om mensen aan het denken te zetten – ‘Waarom pak ik eigenlijk de auto? – en veel gemeenten zijn ook bezig met campagnes om daar op in te zetten. De beleidsfocus van gemeenten heeft zich tot nu toe met name gericht op het aanbod, maar het stimuleren van de vraag bij bewoners is net zo belangrijk. Alternatieven voor eigen bezit komen er namelijk steeds meer en het is de missie van Hely om de eigen auto in de stad overbodig te maken.”
Reactie plaatsen •