Experts: ‘Adaptieve MaaS-implementatie is zinvol’
Grootschalige implementatie van MaaS wordt gekenmerkt door allerlei onzekerheden. In het verleden is een adaptieve benadering ‘Dynamic Adaptive Planning (DAP)’ voorgesteld om met ‘onzekerheden’ om te gaan. In deze studie is de kennis van internationale MaaS-experts - via de Delphi-methode - ingezet om de relevante elementen van DAP verder te ontwikkelen en te toetsen.
Door Vincent Marchau, Rob van der Heijden, Radboud Universiteit / Peraphan Jittrapirom, National Institute for Environmental Studies, Japan / Henk Meurs, Radboud Universiteit - MuConsult
Een panel van 89 internationale transport- en MaaS-experts komt onder meer tot de volgende verwachtingen:
• Voor 2020 is in enkele stedelijke gebieden een volledig geïntegreerd MaaS-concept geïmplementeerd en actief.
• De implementatie van MaaS-pilots om te experimenteren en te leren is een belangrijk streven voor de korte termijn.
• MaaS-pilots vereisen nauwe samenwerking tussen cruciale actoren en belanghebbenden.
• Belangrijke beperkingen zijn de mogelijke perceptie van potentiële gebruikers inzake te weinig toegevoegde waarde, beperkingen uit bestaande wet- en regelgeving inzake ov en privacy en ontoereikende ICT-voorzieningen.
Conclusie van de auteurs: ‘Adaptief doen en leren’ lijkt het zinvolle antwoord op de wens tot reductie van MaaS-onzekerheden’.
Lees meer in de special MaaS van het Tijdschrift Vervoerwetenschappen of in Verkeerskunde 1-2020 (verschijnt binnenkort).
Reactie plaatsen •