“Er is geen silver bullet naar schonere mobiliteit”
Menno Merts en Bram Veenhuizen, beiden werkzaam aan HAN Automotive, vertellen gepassioneerd over de blinde vlekken in de transitie naar schonere mobiliteit. “Alternatieve brandstoffen kunnen heel snel impact maken.”
Het straatbeeld laat een snelle elektrificering van het Nederlandse wagenpark zien. Toch komen we er niet met alleen elektrische voertuigen, stelt Merts. “Voordat iedereen elektrisch rijdt is het 2050. In de tussentijd rijden er nog veel auto’s met een verbrandingsmotor rond. Als we die brandstoffen kunnen vervangen door schonere, hernieuwbare brandstoffen maakt dat veel impact. Ook kun je je afvragen of wel elke sector elektrisch kán; dat is voor zwaar transport en de scheepsvaart heel lastig, omdat je dan hele grote accu’s nodig hebt, met navenant hoog gewicht.”
Geen silver bullet
“Er is geen silver bullet, geen compromisloze totaaloplossing”, vertelt Veenhuizen. “Ook elektriciteit is dat niet. Hoe komen we aan die elektriciteit? Voor een deel niet op een duurzame manier. Hetzelfde geldt voor bijvoorbeeld waterstof, om dat te maken heb je ook energie nodig. We moeten alle opties openhouden. De transitie van het oude, ‘fossiele’ tijdperk naar duurzame mobiliteit duurt nog wel een jaar of dertig. Neem ook de luchtvaart, daar zijn alternatieve brandstoffen echt nodig.”
Hernieuwbare brandstoffen
Veenhuizen: “We doen nu al heel veel met hernieuwbare brandstof. Zo zijn we in 2019 landelijk overgestapt van E5 naar E10”. E10 staat voor 10 procent bio-ethanol. “Dat had toen meer klimaatimpact dan de hele elektrificatie van dat moment. Daarnaast hebben we veel aandacht voor HVO, hernieuwbare diesel. Die is direct te gebruiken door bestaande voertuigen. Nadeel is dat het nog iets duurder is en dat fabrikanten voertuigen moeten vrijgeven voor deze brandstof.” Hernieuwbare diesel kan bijvoorbeeld gemaakt worden uit plantaardige en dierlijke vetten. “Die worden behandeld met onder andere waterstof. In principe kun je uit elke grondstof brandstof maken, de zoektocht is naar de meest zinvolle methode. Voor HVO is dat proces redelijk op orde, zo loopt het inzamelen van vetten goed. Waar het nog aan ontbreekt is goed, sturend beleid.”
Merts: “Denk ook aan CO2-beprijzing. Als je een systeem van betalen per gram CO2 laat gelden voor diesel, dan kantelt het beeld en is hernieuwbare brandstof aantrekkelijker.”
Energiedomein
Veenhuizen: “Onder de oppervlakte zie je dat het energiedomein meer integreert met het mobiliteitsdomein. Vroeger had je de Shell en daar reed de hele wereld op, bij wijze van spreken. Dat beeld is aan het verdwijnen. Overal waar mobiliteit een rol speelt, speelt de energievraag. Iedereen moet kunnen meedoen, in een steeds complexer speelveld van mobiliteits- en energievraag.”
Reactie plaatsen •