De lange weg naar duurzamere logistiek
Karel Kural is kenniscluster leader aan de HAN Automotive en houdt zich bezig met groene, duurzame transport en logistiek. “De Europese Unie oefent veel druk uit om ook ons transport groener te maken en de uitstoot van CO2 terug te dringen, ook in het vrachttransport over de weg. Dat terwijl het aantal goederen dat we over de weg vervoeren alleen maar is toegenomen in de coronapandemie. Die groei zal de komende tien jaar doorzetten.”
“Vergeet ook de veiligheid niet”, stelt Kural. “We willen het aantal verkeersslachtoffers drastisch terugbrengen en minder congestie. Als we dan kijken naar de vijf jaar vóór de coronapandemie, dan doen we het nog niet zo heel goed. Uitstoot en congestie namen juist toe, het vrachttransport over de weg nam toe en infrastructuur groeide niet op een effectieve manier mee. Tel daarbij op het grote tekort aan vrachtwagenchauffeurs en we hebben een probleem. We willen teveel: we willen minder uitstoot, minder slachtoffers, terwijl ondertussen de hoeveelheid goederen die we transporteren over vrijwel ongewijzigde infrastructuur alleen maar toeneemt. We willen veilige, schone, multimodale mobiliteit voor iedereen. Hoe komen we daar?’
Nieuwe mogelijkheden
Kural ziet toekomst in nieuwe mogelijkheden. “Als we naar het verleden kijken, zijn we teveel afgeweken van het plan. We moeten werk maken van de mogelijkheden, tien jaar is geen lange periode in de mobiliteitswereld. We doen al onderzoek naar lange zware voertuigen en nieuwe soorten voertuigen die meer cargo mee kunnen nemen, binnen bestaande infrastructuur. Dat reduceert de uitstoot per ton. Ook doen commerciële partijen serieus onderzoek naar emissievrije aandrijflijnen voor trucks.’”
“We zullen meer combinaties zien waarbij een dieselmotor wordt ingezet in combinatie met elektrische aandrijvingen. Maar de sprong naar ‘zero emissie’ is nog groot, de benodigde investeringen zijn hoog. Een complete omslag naar volledig uitstootvrij is voor veel transporteurs echt nog onmogelijk. We moeten voorzien in een overgangsperiode, tussen oude fossiele waarden en moderne inzichten over transport.”
Automatisering van binnen naar buiten
“Automatisering kan een rol spelen, vooral in afgesloten gebieden zoals havengebieden. Wat we de afgelopen jaren hebben zien gebeuren ín de distributiecentra, namelijk verregaande automatisering van het transport binnen de centra, zullen we ook buiten gaan zien, in de omgeving van de industrie. Daar is nog een hoop te winnen. We hebben nu hypermoderne distributiecentra die vrijwel compleet gerobotiseerd zijn, maar alles eromheen gaat nog net zoals onze grootouders ook al deden.”
Regelgeving maakt innovatie (on)mogelijk
“Wet- en regelgeving is nog een probleem voor nieuwe technieken. Zo onderzoeken we in het 5G-blueprint-project* of vrachtwagenchauffeurs op afstand hun werk kunnen doen en door middel van moderne technieken hun vrachtwagens kunnen besturen. Zo kunnen we het beroep van chauffeur aantrekkelijker maken en tegelijkertijd de trucks continu inzetten. Voordat zo’n project loopt heb je toestemming nodig, je krijgt niet automatisch groen licht. Als we in 2050 echt klimaatneutraal willen zijn, hebben we nog een lange weg te gaan. Maak die weg zo laagdrempelig mogelijk.”
Reactie plaatsen •