“De eerste Friese laadinfra-concessie, inclusief unieke laadpaal”
Klimaatuitdagingen: Verkeerskunde volgt in 2022 deskundigen die in hun gemeente werk maken van klimaatuitdagingen. In deze aflevering de visie van Martsen Bles, beleidsadviseur mobiliteit, gemeente Súdwest-Fryslân. Bij een gemeentelijke laadpaal vertelt hij over het bijzondere: “Súdwest-Fryslân is een echte watersportgemeente met zijn meren en watersportevenementen. Geïnspireerd door de watersport heeft onze laadpaal de vormgeving van een meerpaal. En, deze laadpaal kan ook letterlijk méér. Eén laadpaal kan worden voorzien van vier oplaadpunten. Deze ‘meerpalen’ staan al in toeristische dorpen en steden langs onze IJsselmeerkust.”
“De kracht om alle doelen te behalen: samen de schouders eronder” Martsen Bles, beleidsadviseur mobiliteit, gemeente Súdwest-Fryslân
Hoe gaat gemeente Súdwest-Fryslân om met de in het klimaatakkoord gestelde doelstelling om uitstoot te verminderen?
“Op dit moment zijn we bezig met een nieuwe mobiliteitsvisie waarin het schoner en slimmer reizen van A naar B een grotere rol krijgt dan ooit. Dit gaat wat ons betreft niet alleen om duurzaam vervoer, zoals elektrische auto’s of meer fietsen, maar we kijken ook verder hoe we richting de toekomst met data kunnen sturen.”
Welke concrete maatregelen neemt gemeente Súdwest-Fryslân?
“Sinds januari 2021 hebben we onze eigen concessie voor openbare laadinfrastructuur. Hiermee waren we de eerste gemeente in de provincie Fryslân met een laadinfra-concessie, inclusief een unieke laadpaal. De ‘Meerlaadpaal’ in Súdwest-Fryslân heeft de mogelijkheid om tegelijkertijd vier auto’s op te laden. Daarnaast zetten we ons actief in om meer ruimte te geven aan fietsers. Zo openen we binnenkort één van de eerste fietsstraten buiten de bebouwde kom in Fryslân en hebben we een samenwerkingsverband met andere gemeenten en de provincie voor fietsstimulering. Tot slot ontwikkelen we een verkeerscirculatieplan voor onze grootste steden Sneek en Bolsward om het doorgaande verkeer te verminderen.”
Tot welke veranderingen in mobiliteit leidt dit tot pakweg 2035?
“De voorspellingen zijn nog steeds dat het aantal auto’s blijft groeien. We zijn werkzaam in een uitdagende plattelandsgemeente van 907,9 km2 oppervlakte met 90.000 inwoners waarin voorzieningen niet altijd op loop- en fietsafstand aanwezig zijn en het openbaar vervoer helaas niet vanzelfsprekend is. De auto blijft hoe dan ook altijd een belangrijk vervoermiddel. Binnen de mogelijkheden die er zijn proberen we het reizen van A naar B schoner te maken en beoordelen we per gebied wat er het beste past. Mijn wens is wel om het autobezit te zien dalen in de toekomst.”
Hoe brengt gemeente Súdwest-Fryslân de belangen tussen klimaat en bereikbaarheid in balans? Blijven automobilisten bijvoorbeeld welkom?
“Het is belangrijk om goed te blijven luisteren naar alle verschillende belangen. Ons doel is niet om auto’s of zwaar verkeer te verbieden. Maar we kijken met elkaar wel kritisch of het anders of minder kan. Op deze manier zetten we al grote stappen naar de klimaatdoelstellingen, maar houden we het behapbaar.”
Hoe houdt u uw vakkennis over 'klimaat' op peil?
“De meeste informatie ontvang ik via LinkedIn en het nieuws. Binnen onze organisatie is er op dit moment onvoldoende capaciteit om er de aandacht aan te besteden die het verdient.”
Kan het uitbannen van ‘fossiel’ tot uitsluiting en isolement leiden?
“Uitsluiting en isolement is op dit moment ook al het geval en ik verwacht dat dit met het uitbannen van ‘fossiel’ alleen maar zal groeien. In zo’n grote gemeente als de onze, met beperkte voorzieningen in sommige gebieden, is het bijna niet mogelijk om geen auto te hebben. Het ov biedt alternatieven voor de lijnbussen, maar dit moet je ver van tevoren reserveren en soms is het maar de vraag of deze komt opdagen. Een echt goed alternatief voor de auto is het ov hier niet. In samenwerking met het ‘Sociaal Domein’ ligt hier een steeds grotere uitdaging. Bij toegankelijkheid hebben we het allang niet meer alleen over het aanpassen van de openbare ruimte voor diverse doelgroepen, maar gaat het ook over het überhaupt hebben van een vervoersmiddel om op een basisschool of bij een ziekenhuis te komen.”
Wat is uw droomproject op het gebied van ‘klimaat en mobiliteit’?
“Ik heb niet per se een droomproject, want wat in een stad werkt, werkt soms niet in een klein dorp. Andersom zien we dat bijvoorbeeld deelauto-projecten op het platteland beter tot stand komen omdat de mensen gemakkelijker te bereiken zijn en zich met elkaar verantwoordelijk voelen. En daar zit wat mij betreft de kracht om alle doelen te behalen: samen de schouders eronder.”
Dit artikel komt uit Verkeerskunde 5/2022, met daarin onder meer het dossier 'vervanging', de meest recente Wetenschapsnotities en Reis door de Wereld vanaf Walk21 in Dublin.
Meer lezen?
Kijk eens in onze online bibliotheek!
Reactie plaatsen •