De subsidie voor particulieren die een nieuwe elektrische auto kopen of (privé)-leasen wordt toch niet verlaagd, maar blijft €2950,-, vanwege de tegenvallende verkopen.
Foto: Shutterstock
De subsidie voor particulieren die een nieuwe elektrische auto kopen of (privé)-leasen wordt toch niet verlaagd, maar blijft €2950,-, vanwege de tegenvallende verkopen.
De SEPP-subsidie zou worden verlaagd per 2024. Dat plan is nu van tafel. De verkoop van nieuwe particuliere elektrische auto's in 2023 valt namelijk tegen. Dat meldt Staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat. "In mijn recente antwoorden op Kamervragen van de leden Van Ginneken en Boucke (beiden D66) over de ingroei van elektrisch vervoer heb ik al mijn zorgen geuit over de negatieve ontwikkelingen van de Total Cost of Ownership (TCO) voor particuliere elektrische auto’s ten opzichte van auto’s met een fossiele verbrandingsmotor. Die verslechtert met name als gevolg van het ontbreken van een gewichtscorrectie in de motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s vanaf 2026 en de recent gestegen catalogusprijzen door de hoge inflatie.", aldus de bewindsvrouw.
Hoewel het aan een nieuwe kabinet is om voor de langere termijn afspraken te maken, blijft de subsidie dus op hetzelfde niveau gehandhaafd in 2024. Op die manier moet elektrisch rijden voor een bredere groep bereikbaar blijven of worden. Het bedrag dat dit jaar overblijft in de pot wordt meegenomen naar volgend jaar.
Om de oorzaak van de tegenvallende verkopen te verklaren is onafhankelijk onderzoek uitgevoerd. Daaruit blijkt dat de aankoopkosten een grote rol spelen, vooral bij potentiële kopers van tweedehands auto's. Bij (potentiële) kopers van een nieuwe auto spelen naast de aankoopkosten ook aspecten als actieradius en ten aanzien van opladen vaker ook een – doorslaggevende of grote – rol nu nog geen elektrische auto te willen.