Voorwoord Trends 2015
Gezicht
Als ik de 13 bijdragen aan dit vierde Trendboekje zou moeten samenvatten in één woord, dan kies ik voor ‘gezicht’. Gezicht, omdat het onderhuidse wat ‘we’ in deze Trendreeks al een paar jaar voelen aankomen en ervaren, maar tot nu toe niet beter wisten te beschrijven dan in algemene termen als kentering of omslag van oud naar nieuw, krijgt in deze uitgave een gezicht. De contouren zijn nu zo scherp, dat we een nieuwe wereld kunnen zien, benoemen, beschrijven, aanraken en er zelfs al mee kunnen communiceren. Gelukkig maar, want er is geen weg meer terug. Wie daaraan nog twijfelt, lees vooral alle bedreigingen, wie al ‘om’ is, lees vooral de kansen. Ze komen dit jaar bijna op hetzelfde neer en zijn toch van wezenlijk verschil.
Praat als adviseur bijvoorbeeld met bewoners over een gewenst mobiliteitsaanbod om zo met resultaat te komen voor een traditionele opdracht tot herziening van het OV-aanbod, maar wel één met een sociaal componentje, lees de bijdrage van Goudappel en begrijp hoe en dat het werkt.
‘Gezicht’ past ook bij het sociale karakter waar het in de verkeerskunde vanaf nu naar toe moet gaan, als het aan Karel Martens ligt. En een gezicht vormen van de eindgebruiker in plaat van een getal, helpt vast en zeker om te komen tot wat Martens noemt: een bovenal menselijk mobiliteitssysteem.
En daarmee kan de verkeerskunde voort én belangrijk blijven. Tenminste, als we de talloze, beschreven bedreigingen goed onder ogen zien, goed begrijpen en slim weten om te denken naar even talloze, toekomstgerichte kansen. U krijgt er dit jaar stevige handvatten voor en vooral een helder ver-gezicht naar, wat al wordt genoemd: ‘Smart verkeerskunde’.
Nettie Bakker, hoofdredacteur
Auteur: Margriet Verhoog
Reactie plaatsen •