Voorwoord dossier Retailverkeer: Retail en Mobiliteit, we hebben beide nodig
Dit thema in Verkeerskunde gaat over het spanningsveld tussen mobiliteit en retail. Het is altijd al een hot issue geweest in veel steden, denk aan de oneindige discussie over gratis parkeren. De huidige COVID-19-crisis maakt dit spanningsveld nog sterker en actueler dan ooit.
Door Guiliano Mingardo
Dat er iets moet veranderen in de retailwereld was al duidelijk. Corona zet het verder op scherp. Het is al “ver over 12”, zegt Cees-Jan Pen (pagina 29). Ook is er te veel winkeloppervlak. Een deel moet uit de markt moet worden genomen “zodat iedereen nog een boterham kan blijven verdienen, inclusief de webshops”, zegt Brigit Gerritse (pagina 25). We hikken er tegenaan, maar moeten een impasse voorkomen. Hiervoor is “samenwerken tussen alle betrokkene partijen essentieel”, zegt Frank Quix (pagina 27). Ook experimenteren met nieuwe initiatieven kan helpen, vooral op het gebied van stadslogistiek, deelt wethouder Monique Esselbrugge op pagina 31.
Samenwerken, experimenteren en het betrekken van lokale stakeholders was ook de rode draad van het EU-project RESOLVE in de afgelopen jaren. In veel Europese steden wordt veel aandacht gegeven aan duurzaamheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. Omdat retail-gerelateerde mobiliteit hier een belangrijke rol in speelt, hebben acht Europese steden, onder de leiding van de Gemeente Roermond en de Erasmus Universiteit het project RESOLVE in 2016 opgestart. Doel was om retail-gerelateerde mobiliteit te verduurzamen en tegelijkertijd de lokale detailhandel te stimuleren.
Roermond, Reggio Emilia (Italië), Maribor (Slovenië) en Manchester (VK) laten in de volgende pagina’s zien hoe deze steden van elkaar leerden. Zo was een autovrij gebied in Maribor vijf jaar geleden ondenkbaar, maar nu realiteit. De Nederlandse voorbeelden van vlonderterrassen zijn intussen ook te zien in de straten van Manchester en Reggio Emilia probeert een City Hub te introduceren geïnspireerd door de ervaring van Roermond.
Wat ik ten slotte zelf wil benadrukken is dat mobiliteit en retail essentiële elementen zijn voor onze steden. Het is niet het ene tegen het andere. We hebben beide nodig. Meer dan ooit moeten deskundigen en professionals van beide disciplines nu bij elkaar komen en gezamenlijke creatieve oplossingen bedenken.
Reactie plaatsen •