Trens Solar Trains: ‘Dit is pas het begin’
Jan van Haaren (links) en Peter Cats bij hun emissievrije voertuig op de Markt in ‘s-Herogenbosch
Stadsdistributie is sinds corona in een enorme versnelling terecht gekomen, vertellen Peter Cats en Jan van Haaren van voertuigfabrikant Trens Solar Trains half november vanuit ’s-Hertogenbosch. Daar rijdt Sligro sinds kort met hun eerste elektrische trein.
Met de Green Deal Zero Emissie Stadslogistiek werd jaren geleden al afgesproken dat in 2025 de stadslogistiek uitstootvrij moet zijn. Steeds meer gemeenten kozen ook voor strenge milieuzones. “Maar het bedrijfsleven was afwachtend en sceptisch”, weet Cats. “Veel ondernemers schoven nieuwe ontwikkelingen voor zich uit.”
Dat sceptische is er nu wel af, vervolgt Van Haaren. Meerdere maatregelen, waaronder het groeiende gezondheidsbewustzijn sinds de coronacrisis, dwongen de distributiemarkt tot versnelling. “Ondernemers willen niet meer met vervuilende vrachtauto’s in de stad gezien worden. Iedereen is toe aan schoon vervoer.” Goed nieuws voor Trens Solar Trains, dat elektrische wegtreinen produceert. Van Haaren: “Vroeger vonden mensen ons voertuig apart, werden we gek aangekeken. Nu krijgen we complimenten. Iedereen weet: de stadsdistributie kan niet meer zoals het vroeger ging.”
Van concept naar eerste model
Van Haaren begon in 2000 met de ontwikkeling en bouw van emissievrije wegtreinen. Daarop startten Cats en Van Haaren in 2016 Trens Solar Trains. In 2018 werd het eerste contract gesloten met Sligro, nog voordat het huidige voertuig uitontwikkeld was. “Sligro was direct enthousiast”, aldus Cats. “In België gingen binnensteden sluiten voor vervuilende vrachtwagens. Er was geen sprake van een geleidelijke overgang, dus Sligro moest acuut een oplossing vinden. Het valt hen te prijzen dat ze niet alleen financieel deze ontwikkeling mogelijk maakten, maar ook echt mee-ontwikkelden.” Door naar het personenvervoer
Afgelopen oktober startten Trens Solar Trains en Sligro met hun eerste voertuig, de TRENS-Logic in ’s-Hertogenbosch. Volgens Cats is dit nog maar het begin. “In de stadsdistributie willen we natuurlijk meer voertuigen verkopen, maar ook in het personenvervoer zie ik toekomst. Uiteindelijk is ons voertuig een onderdeel van de grotere keten: waar grote voertuigen niet kunnen of mogen komen, komen wij in beeld. En op een zeker moment neemt de koerier te voet of per fiets het weer van ons over. Gezamenlijk bereiken we alle geadresseerden in een fijnmazig binnenstad. Onze wegtreinen doen dienst als mobiele hubs.”
Van Haaren: “Dit voertuig is ook interessant voor bedrijventerreinen en vliegvelden. Ik kom zelf uit landelijk gebied en daar bezorgen nog veel koeriers in hun eigen busjes apart hun pakketjes. Dat kan efficiënter met behulp van hubs. Een volgende stap kan zijn om te white-labelen voor meerdere ondernemers. We hebben nu twee voertuigen operationeel, dat moeten er in 2022 minstens tien worden.”
Ik wil graag een oriënterend gesprek over de inzetbaarheid en zakelijke haalbaarheid hiervan. Klanten vragen om een solide oplossingen, dus gaan we de beweging inzetten.
Max Prudon
Ingediend door max prudon op di, 07/03/2023 - 16:59
Reactie plaatsen •