Omgaan met schaarse ruimte
“Ruimte is, in toenemende mate, een schaars goed”, stelt Ed Buré, stedenbouwkundige bij Bam Infra. “We zien dat de wegen vol zijn en dat de verkeersveiligheidscijfers niet de goede kant op bewegen. We willen de bereikbaarheid waarborgen terwijl er ook vragen spelen rondom stikstof en andere uitstoot. Tegelijkertijd zijn wegen vol en dalen ongevalscijfers niet. Dat wringt ook – doorstroming verbeteren wringt vaak met de veiligheid verhogen. We moeten zuiniger omgaan met mobiliteit, dat taboe moeten we zien te doorbreken.”
“Planologisch moeten we een situatie creeeren waarin we minder mobiliteit consumeren”, stelt Buré, “anders is het dweilen met de kraan open. Het is van belang om goed te kijken naar het bestaande areaal en de beschikbaarheid te optimaliseren. We zien in Nederland steeds meer mensen op verschillende soorten fietsen, van de e-bike tot de bakfiets. Laten we zorgen dat we ondanks het toegenomen gebruik de veiligheid van de weggebruikers kunnen vergroten en slachtoffers kunnen voorkomen.”
“Fietspaden worden nu ook anders en meer gebruikt, dankzij de inzet op fietsstimulering. Dat betekent wél dat er ook meer ongevallen op fietspaden plaatsvinden, vaak eenzijdige ongevallen.”
Digitale technieken
Martijn Kuiper houdt zich bezig met digitale innovatie binnen BAM. Kuiper: “Met slimme digitale oplossingen kun je een groot verschil maken. Door gebruik te maken van digitaal assetmanagement kun je in het algemeen efficiëntere keuzes maken, waarbij bereikbaarheid en veiligheid verbeteren. Je hebt dan bijvoorbeeld minder mensen langs de weg. “
“Een groot probleem is dat veel wegbeheerders niet weten waar een bord precies staat, of dat een bocht niet handig is. Dan is het lastig om goede maatregelen te nemen. Digitalisering kan dat inzichtelijk maken. Dat kan ook helpen bij het realiseren van de doelstellingen uit het SPV. Zo hebben we de Fietspadvinder – een fietsers op een fiets die volgehangen is met sensoren en camera’s, zodat je het fietspad ook op verkeersveiligheidsaspect goed kunt beoordelen. Door goede fietspaden, zonder nare hobbels of gekke bochten of paaltjes, kunnen we de fietsveiligheid verhogen.”
Buré voegt toe: “We hebben enorm ingezet op fietsstimuleringsbeleid, tegelijkertijd zie je daar een stijging in verkeersonveiligheid. Zorg ervoor dat fietsinfrastructuur ook klaar is voor het beleid dat gemaakt is.”
Vervangingsopgave
Veel kunstwerken op en langs wegen stammen uit de jaren ’50 en ’60 en naderen het einde van hun voorspelde levensduur. “De huidige exacte staat van die kunstwerken is ook niet altijd inzichtelijk”, vertelt Buré. “We moeten prioriteren welke kunstwerken we als eerste aanpakken. Daarvoor is het nodig om date te verzamelen en te interpreteren. Onderhoud is noodzakelijk, maar de sleutel is om dat op tijd te doen – niet te laat, maar ook niet te vroeg.”
Intelligent wegkantsysteem
Een speerpunt van BAM is het vergroten van veiligheid en het waarborgen van de bereikbaarheid, soms zónder meer asfalt aan te leggen. “Dat mes scheelt aan twee kanten: dat scheelt ruimte, emissie en grondstoffen.”
Buré noemt het Intelligente Wegkantsysteem (IWKS). “Dat doen we samen met Rijkswaterstaat en andere partijen. Het systeem maakt gebruik van diverse informatiebronnen, afkomstig uit bijvoorbeeld voertuigen. Doordat het IWKS op de plek zelf functioneert en daar ter plekke wegvakken kan aansturen zonder tussenkomst van externe factoren, is het systeem snel en adequaat. Dat voorkomt files, maar ook: als er een file ontstaat is die meteen zichtbaar in de data, zonder vertraging.”
Martin Kuiper (l) en Ed Buré (r)
Reactie plaatsen •