Monique Esselbrugge: ‘Allemaal naar Nijmegen’
Expert zal ze zich niet noemen, maar als wethouder Economie en Binnenstad, trekker van de G40-themagroep Vitale binnensteden en stuurgroepslid van de Retailagenda, probeert Monique Esselbrugge ‘het goede te doen’ voor Nijmegen in het algemeen en voor winkeliers en winkelaars in het bijzonder.
Retailverkeer komt zeker ter sprake in haar werk. “Met name ‘de achterdeur’, de bevoorrading van winkels wordt steeds uitdagender. Maar ook ‘de voordeur’ vraagt om extra aandacht nu we anderhalve meter afstand moeten bieden. Het vraagt op veel plekken een andere indeling van de openbare ruimte.” Ook structurele inrichtingskansen laat Esselbrugge niet onopgemerkt voorbijgaan. “Maar al te vaak worden logistieke processen en bewoners- en bezoekersstromen te weinig meegenomen in de planvorming. Ik probeer dat steeds maar weer tussen de oren te krijgen. Dus niet alleen aandacht voor woon-werkverkeer of groen in een binnenstad, maar ook: ‘hoe kom je erin en hoe ga je weg’?”
Dat wordt wel eens vergeten, weet de wethouder. “We willen de centra graag autoluw tot autovrij maken. De parkeerplekken reserveren we voor bewoners, bezoekers parkeren op afstand en lopen of fietsen naar de centra, maar aan de achterkant moet de winkel bevoorraad worden.”
Corona was ook voor Nijmegen een wake-upcall. “Retailers maken zich terecht online zichtbaar, maar het zou niet tot gevolg moeten hebben dat er nu allemaal busjes door mijn woonstraat rijden.” Eerlijk genoeg erkent Esselbrugge dat ze er zelf ook aan meedoet: “Ik heb twee dochters…”
Stadshubs en bakfietsen
Nijmegen experimenteert nu met stadshubs aan de rand van de stad en met bakfietsen van Post.nl die goederen bij retailers brengen. “Het is allemaal een opmars naar een zero-emissiezone voor de stadsdistributie in de Nijmeegse binnenstad die in 2025 operationeel moet zijn. Dat is opgenomen in ons besluitproces en we kunnen zeker niet achterblijven.”
Nijmegen startte alweer twaalf jaar geleden met het inmiddels nationale concept Binnenstadservice. Deze service staat voor afspraken met winkeliers die hun goederen zero emissie laten aanleveren met cargo bikes. Waarom staat zero emissie stadsvervoer hier dan nog steeds als onderwerp op de politieke agenda? Esselbrugge: ”Dat heeft alles te maken met de overslagplaatsen, de hubs aan de randen van de stad. Hoe leg je die vast in omgevingsvisies en wie financiert dit?” Ook noemt Esselbrugge de voorzichtigheid waarmee je verplichtingen kunt opleggen aan winkeliers of transporteurs. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor een verbod op fossiel aangedreven terrasheaters. “Als we ze verbieden zullen er schone alternatieven komen, maar we moeten ondernemers de ruimte geven om erop te anticiperen.”
Gedragsverandering
Ook de manier van je door de drukke stad verplaatsen moet anders, zegt Esselbrugge. “Nijmegen groeit als kool, maar de ruimte groeit niet mee. We werken daarom aan gedragsverandering en geven mensen keuzes, bijvoorbeeld met e-hubs in tien woonwijken waar mensen naar keuze een e-fiets, e-scooter of e-auto kunnen gebruiken. Zo ervaren mensen wat voor hen het handigst is op welk moment.” Ook een prima voorbeeld vindt ze het verlagen van de parkeertarieven in de parkeergarages aan de randen van de binnenstad in de avonden naar 50 cent per uur. ”Dat betekent meer ruimte voor wonen, ontmoeten en beleven, maar ook voor lopen en fietsen én extra terrassen.”
“We doen ook in veel in de openbare ruimte om de stad aantrekkelijk te maken, via een nieuwe groene toeristische looproute bijvoorbeeld. Die voert de wandelaar langs kunstwerken en architectonische en historische hoogstandjes, evenals langs kroegjes en retailzaken die je normaal niet zo snel zou ontdekken. Dus”, besluit Esselbrugge, “allemaal naar Nijmegen.”
Reactie plaatsen •