‘Mensen raken gewend aan gebruik in plaats van bezit’
Innovactory bestaat nu ongeveer
Het bedrijf heeft voornamelijk grote projecten gedaan voor overheden die te maken hadden met bereikbaarheidsproblemen. “Bijvoorbeeld bij de afsluiting van de Waalbrug, eigenlijk een traditioneel spitsmijden-project. Dat bleek heel
Vanuit de geleerde lessen heeft Innovactory
Adoptie van deelvervoer
“Er is veel geschreven over de adoptie van deelvervoer, soms ook best negatief, dat het niet snel genoeg zou gaan. Je ziet wel echt een stijgende lijn, we zien dat mensen meer gewend raken aan gebruik in plaats van bezit. Dat gaat langzaam, maar we zien het wel. Corona heeft natuurlijk wel roet in het eten gegooid, omdat je juist openbaar vervoer en deelvervoer wilt motiveren om de mobiliteitstransitie vorm te geven. Een pandemie komt dan niet echt lekker uit, mensen werd geadviseerd het openbaar vervoer te mijden indien mogelijk en ook bij deelvervoer voelden mensen zich niet altijd prettig uit hygiëne-overwegingen. De markt voor tweedehands auto’s is echt booming geweest, dat is een verstorende factor. Het maakt het lastig om deze mensen ervan te overtuigen dat het ook slimmer en anders kan.”
Tijdwinst
“De consument is steeds meer gewend aan het afnemen van diensten via hun telefoon, dat biedt flexibiliteit en gemak. Daar hangt dan wel een prijskaartje aan, bijvoorbeeld bij het laten thuisbezorgen van boodschappen. Het is wat duurder, maar levert tijdwinst op. Dat is een trend waar we zeker op in kunnen spelen.”
Niet alleen mensen uit de auto krijgen
Innovactory wil iedereen bedienen, ook de automobilist. “Mensen die nu net een auto gekocht hebben, verwachten daar toch een jaar of 6, 7 mee te kunnen reizen. Toch denken wij dat we, in de scope van onze MaaS-app, ook deze mensen van dienst kunnen zijn. Zo zit in de app ook parkeerfunctionaliteit. Veel MaaS-apps richten zich vooral op het openbaar
Buitengebied
“De kritiek op het hele MaaS-concept en deelmodaliteiten is toch vaak dat het een beetje een randstad-feestje is. We zijn de afgelopen anderhalf jaar druk bezig geweest met het integreren van zoveel mogelijk mobiliteitsdiensten in de app, maar het succes valt of staat toch met het aanbod. Hoe meer aanbod
Blik vooruit
“We zullen onze diensten blijven ontwikkelen en zoveel mogelijk aanbieders van mobiliteitsdiensten toevoegen en integreren in de app. Er is veel aanbod, nog niet alles is ontsloten in Gaiyo. Dan kunnen we wel de locatie laten zien, maar nog niet de optie aanbieden om te boeken in de app. Dat willen we wel. Hetzelfde geldt voor P+R-locaties, we willen ervoor zorgen dat je bijvoorbeeld aan komt rijden, de slagboom voor je opengaat, en je verder kunt met de tram, de scooter of de fiets; dat de hele hub geïntegreerd is in de app, zonder dat de gebruiker daar omkijken naar heeft. Daarvoor is het belangrijk dat beheerders van P+R-locaties hun data ontsluiten, zodat je vooraf weet dat je ook echt terecht
Innovactory
Reactie plaatsen •