’Inwoners landelijk gebieden opvallend positief over bereikbaarheid’
Taede Tilema houdt zich vanuit zijn leerstoel als hoogleraar transportgeografie aan de Rijksuniversiteit Groningen bezig met mobiliteit en ruimtelijke interactie. “Daarbij richt ik me ook specifiek op de bereikbaarheid van landelijke gebieden. In het buitenland ziet men Nederland vaak als één grote stad, ik kijk daar toch anders tegenaan”, aldus Tillema.
Taede Tillema kijkt naar de meer rurale gebieden en hoe de bereikbaarheid daar geregeld is. Hoe beleven inwoners van het platteland hun mobiliteit? Ervaren ze problemen of gaat dat goed? De beleving van bereikbaarheid in een landelijke omgeving is positief, constateert hij. “We zien dat in landelijk gebied de afstand tot voorzieningen groter is. Onderzoeker Felix Pot promoveert op dit onderwerp. Uit zijn onderzoek blijkt dat plattelandsbewoners hun bereikbaarheid opvallend positief beoordelen. De verschillen in beleving tussen platteland en stad zijn klein. We zien daar een verband met autobezit. Auto-afhankelijkheid in landelijk gebied is hoog, blijkt ook uit onderzoek van het KiM.”
“Nog een belangrijke factor is de aanwezigheid van goede internetverbindingen. Mensen met snel internet zijn positiever dan mensen die dat niet hebben. Ook zijn alleenstaanden met kinderen in landelijk gebied minder positief over de bereikbaarheid dan niet-alleenstaanden en mensen zonder kinderen. Nog een factor, die we ook verwachten, is de aanwezigheid van een fysieke beperking. Mensen met een fysieke beperkingen uiten zich over het algemeen negatiever over de bereikbaarheid van de rurale omgeving.”
Elektrische fiets als modaliteit
“De beschikbaarheid van een elektrische fiets is een belangrijke nieuwe modaliteit die het mogelijk maakt zonder auto langere afstanden in landelijk gebied te overbruggen. Qua sociale kenmerken is de gebruiker van de elektrische fiets in de stad vergelijkbaar met die op het platteland, hoewel in een landelijke omgeving de gemiddelde leeftijd van de fietsers met een e-bike wat jonger ligt.”
“Ouderen en gepensioneerden zouden minder tevreden zijn over de bereikbaarheid, horen we vaak. In onderzoek zien we dat niet terug. Een goede verklaring kan zijn dat deze groep een ander activiteitenpatroon heeft, dat deze mensen het minder druk hebben en met minder tevreden zijn.”
De sociale factor is belangrijk in ruraal gebied. “Als mensen een goed sociaal netwerk hebben, en dus bijvoorbeeld ook een lift ergens naartoe kunnen regelen, zijn ze positiever over hun eigen mobiliteit. Dat mensen in een landelijke omgeving zo positief zijn vonden we opvallend, we moeten nog uitzoeken waar dat verder door kan komen. Het kan ook goed zijn dat mensen hun verwachtingspatroon aanpassen aan hun woongebied. ‘Ik woon daar nou eenmaal, dus dat is hoe het is.’”
Taede Tillema
Reactie plaatsen •