Gordana Kolesarič: Zonder RESOLVE niet zo'n uitgebreid inzicht
Het grootse probleem in de Sloveense stad Maribor zijn de negatieve effecten van CO2-emmissies als gevolg van het intensieve gemotoriseerd detailhandelverkeer. Gordana Kolesarič waardeert de samenwerking binnen het RESOLVE- project. “Onze experts en besluitvormers krijgen zo de kans om meer te weten te komen over goede voorbeelden die andere steden en experts hebben ontwikkeld.”
“We leerden veel tijdens de studiebezoeken in partnersteden zoals Almada, in Portugal, en Reggio Emilia, in Italië. Met name op het gebied van logistiek en openbaar vervoer in het stadscentrum, voetgangersinrichting en een fietspadnetwerk.” Belangrijk vindt Kolesarič dat de vertegenwoordigers van de gemeente Maribor en experts van de RESOLVE-partnersteden in de projectworkshops samen de potentie van een stad bekijken en mogelijke oplossingen combineren tussen verschillende afdelingen en andere belanghebbenden.
Kolesarič: “We waren verrast door de verschillende strategieën die andere steden ontwikkelen om de mobiliteit en de samenwerking met de commerciële sector te verbeteren. De belangrijkste leerpunten waren wel de trends en ontwikkelingen in de stedelijke retail evenals het belang en het effect van stedelijke aantrekkelijkheid als een instrument voor vitale retailgebieden en duurzame mobiliteit.”
“Zo hebben we zelf ook al nieuwe ervaringen opgedaan, zoals met het ondersteunen van retailers op commerciële gebieden, bijvoorbeeld door ze te wijzen op het aanbieden van een flexibele mobiliteitsservice. Uit enquêtes onder winkeliers en restauranthouders blijkt hoezeer zij de samenwerking met het stadsbestuur waarderen. Het leerde ons ook dat we deze contacten met hen moeten intensiveren om samen tot een aantrekkelijk stadscentrum te komen en zo meer bezoekers te trekken.”
Lessen
Gevraagd naar de drie belangrijkste lessen voor Maribor, zegt Kolesarič: “We kunnen inderdaad op een milieuvriendelijke manier goederen leveren aan de retailers in het stadscentrum, door een succesvolle last-mile stadsdistributie met kleine elektrische voertuigen. Tijdens het project hebben we hiervoor een gemeentelijk besluit ingevoerd dat levering in het voetgangersgebied na 10.00 uur alleen door e-voertuigen en bakfietsen mogelijk maakt. We werkten samen met een sociale onderneming om deze bakfietslevering in het centrum van de stad uit te voeren. Ook is er een kleine elektrische bus geïntroduceerd om inwoners en bezoekers in staat te stellen hun boodschappen mee naar huis te nemen. Er zijn nu drie van deze gratis bussen beschikbaar voor inwoners. Ten slotte hebben we de stedelijke ruimte in het stadscentrum verbeterd door de invoering van zowel gedeelde ruimtes, als van nieuwe voetgangerszones waar geen toegang is voor individueel gemotoriseerd autoverkeer.”
Inzichten
“Zonder het RESOLVE-project zouden we zeker niet zo'n uitgebreid inzicht hebben gekregen om onze doelen te bereiken”, concludeert Kolesarič. “Het is belangrijk om over voldoende instrumenten te beschikken om besluitvormers, gemeenteraad, de commerciële sector en het publiek ertoe te bewegen nieuwe maatregelen te nemen. Deze inzichten hebben we zowel opgedaan in de partnersteden als door de kennis van onze projectpartner het Erasmus Centre for Urban, Port and Transport Economics van de Erasmus Universiteit Rotterdam.”
Dromen
En als Kolesarič zou mogen dromen over de ultieme oplossingen in haar stad?
“Dat zou een operationele logistieke dienst zijn in het stedelijk gebied, uitgevoerd door een vloot van elektrische voertuigen. Deze dienst zou ook de leveringen van verschillende vervoersondernemingen consolideren, waardoor het vrachtverkeer wordt verminderd.” Maar dan weer realistisch: “Het is moeilijk voor de stad om een dergelijke dienst te financieren.”
Lees hier het hele interview (Engelstalig).
Reactie plaatsen •