Fysieke Hub als sleutel naar MaaS
MoveYou richt zich op het samenbrengen van modaliteiten door techniek en data slim in te zetten. “We zijn een MaaS-
“We zijn leverancier van MaaS-bouwblokken, we kunnen de API-interface leveren voor onderdelen als parkeren, EV-laden en tanken en dus ook fietsen. We helpen vanuit deze bouwblokken vaak andere speler in de mobiliteit hun eigen MaaS aanbod completer te maken.
MaaS-pilots
Op dit moment kennen we de zeven bekende MaaS-pilots, in de MRDH, Eindhoven, de regio Groningen-Drenthe, Limburg, Utrecht, Twente en op de Amsterdamse Zuidas. Van der Maas: “Wij zijn vooral heel benieuwd naar de resultaten, wat is straks het erfgoed van de pilots?
Neem de drempels weg
“Neem een praktisch voorbeeld: als je nu van Leeuwarden naar Groningen rijdt, en je krijgt de automobilist zo ver dat hij kiest voor de P
“Vanuit de techniek kun je best iets aanbieden waarbij modaliteiten samenkomen, en de oplossing is praktisch best haalbaar
Objectieve advisering
“Het ontbreekt aan objectieve advisering naar de beste oplossing”, stelt Van der Maas. “Tegelijkertijd worstelen gemeentelijke ambtenaren overal met vraagstukken over het mobiliteit. Kijk nou eerst naar waar de behoefte ligt en wat dan de beste oplossing is, ga daarna kijken of dat überhaupt mogelijk is. Als je aan een deelvervoeraanbieder vraagt wat de beste oplossing is, kom je al snel bij deelvervoer uit, terwijl misschien ketenintegratie een betere keuze is. Het doel moet zijn om mobiliteit zo optimaal in te richten voor gebruiker en overheden. Als dat betekent dat wij vanuit ons platform een stuk techniek kunnen leveren voor een andere vervoerder, dan doen we dat. Wij geloven namelijk dat MaaS niet iets is voor 1 platform of 1 aanbieder maar een optimale integratie van een digitale laag en een fysieke infrastructuur.”
Data
Maar hoe komt MoveYou dan tot die objectieve advisering? “Wij werken vanuit onze parkeer
Veranderende mobiliteit: wijk- en cityhubs
“Wij geloven dat mobiliteit er over tien jaar heel anders uitziet, aldus Akkerman. “Vanuit alle verzamelde data-inzichten adviseren en ondersteunen we gemeenten om ketenmobiliteit te versterken, de beschikbaarheid van mobiliteit te verbeteren en de duurzaamheid te verbeteren. Elke gemeente heeft een visie op gebiedsontsluiting en deelvervoer, eigenlijk wil iedere gemeente dat de stoep niet vol komt te staan met free-floating deelvervoer. Door ons niet alleen te baseren op ov-data, zoals gemeenten nu nog vaak doen, hebben we beter inzicht in wat nu goede locaties zijn voor hubs.
Het systeem dat MoveYou voor zich ziet – en waar ook in een middelgrote gemeente al daadwerkelijk stappen voor gezet worden – bestaat uit een aantal onderliggende
Vanaf de wijkhub kun je altijd ook eenvoudig naar de cityhub, het ‘
Kostenplaatje
“Vanuit de gemeente komt elke keer wel de vraag ‘hoe houden we regie over deelvervoer en over mobiliteit’, we praten ook veel over hubs. Maar als je dan uitkomt bij hubs, moet je het ook over het structurele kostenplaatje hebben. Als je vertelt dat dit 350.000 euro per jaar gaat kosten, blijkt dat geen enkele gemeente structureel geld opzij kan of wil zetten voor wijkhubs, terwijl ze wel van alles willen. Ze willen alle voordelen, maar de bekostiging is een probleem. Een systeem van hubs is immers voor langere tijd, niet voor maar een paar jaar. Wat wij doen, is die redenering omdraaien. Je zou het stelsel van
Samen zoeken naar oplossingen
MoveYou gaat graag in gesprek met gemeenten om samen naar de juiste oplossingen te zoeken. “Gemeenten weten ons ook steeds beter te vinden”, aldus
Reactie plaatsen •