Frank Quix: ‘Ik verwacht tijdslots en crowdmanagement’
Een gesprek met Frank Quix, mededirecteur van Q&A Insights, adviesbureau voor merken en retail. We spreken over een onstuimige markt, nog versterkt door coronamaatregelen. Een mondkapjesplicht in winkels sneuvelde, mede als gevolg van te verwachten mindere bestedingen. Maar het effect van anderhalve meter afstand zal nog een grote invloed hebben.
“Net als in kantoren, is het snel te druk in winkels en in winkelgebieden”, voorziet Quix. “Immers, in kantoren kun je bureaus wel op afstand van elkaar zetten, maar komen mensen elkaar tegen in de lift en bij de toegangsdeuren. Dat is in winkels precies zo. Alleen als mensen winkelen om te kopen wat ze nodig hebben, valt het nog te reguleren, maar met zijn achten gezellig struinen, lijkt er niet meer bij.”
Quix signaleert, mede door het thuiswerken, een betere spreiding over de dag. “Mijn advies is om daarop te anticiperen en bijvoorbeeld koopavonden te vervangen door dagelijks een uurtje langer openblijven om zo een spreiding over de dag beter te faciliteren. Bovendien verwacht ik vormen van tijdslots en crowdmanagement.”
Effect van thuiswerken
Mede doordat het voor bedrijven niet te organiseren is om medewerkers op afstand te houden, zal thuiswerken een factor van belang blijven, verwacht Quix. “Ook thuiswerken veroorzaakt een andere manier van winkelen: voor de noodzakelijke boodschappen, ga je het liefst lopend of op de fiets naar het winkelcentrum in de buurt, of je laat het thuisbezorgen. Precies die gebieden, de winkelcentra in de buurt, die we tot voor kort als kansarm betitelden, doen het nu goed, mede door de veranderende visie op vervoersmiddelen en op drukte.“ Quix ziet ook een hoger bezoek aan perifere winkelgebieden ten koste van bezoek aan stadscentra. “Mensen proberen drukte in de stad te vermijden en in de perifere gebieden is crowdmanagement beter toe te passen.”
Andere beleving in najaar
Daarbij tekent hij aan dat het eventueel wachten tot toegang in een winkel alweer anders wordt beleefd in het najaar. “Als je bij kou of regen een kwartier buiten moet wachten, wordt het snel vervelend. Dan ben je blij als je in de auto kunt wachten.”
Blijft de vraag hoe je het gaat inrichten als je mensen gerichter moet laten komen. Quix benadrukt dat bedrijven en winkeliers dit vraagstuk vooral samen moeten oplossen. “Kijk niet naar de overheid en wacht niet op maatregelen. Maar kijk samen naar oplossingen in een gebied. Dat overleg kan bijvoorbeeld plaatsvinden binnen de netwerken rond de BIZ’s, de bedrijven investeringszones, of binnen winkeliersverenigingen.”
Samen naar oplossingen
Tot nu toe was het grootwinkelbedrijf de grote afwezige in deze netwerkverbanden, zegt Quix, maar juist dit vraagstuk zou aanleiding kunnen zijn voor het grootwinkelbedrijf om samen tot oplossingen te komen. “Retail gaat op dit moment niet meer om zoveel mogelijk mensen op één plek te krijgen, maar om samen het publiek gericht en gespreid te ontvangen. We moeten wel.”
Reactie plaatsen •