Eric Bavelaar: De reiziger in MRDH gaat vanaf 2016 metropoolreizen
‘Nooit een saai moment’, zo omschrijft Bavelaar zijn nieuwe functie. ‘Natuurlijk steek je nu extra veel energie in het vormen van één organisatie en daarnaast geef je structureel invulling aan je wettelijke taken om het OV te organiseren in de metropool. Dat betekent zorgen voor een goede OV-infrastructuur en het inbesteden van railconcessies aan de HTM en RET. Na het scherp organiseren van de juiste vorm van zeggenschap in de twee gemeentelijke vervoerbedrijven, heeft de MRDH nu de juridische bevoegdheid om de concessies voor RET en HTM ‘onderhands’ aan te besteden. Bavelaar: ‘Daarmee opereren we net als de andere nationale en Europese vervoerautoriteiten, maar toch anders omdat wij steeds met dezelfde vervoerders aan tafel zitten. We zijn nu bezig met het opstellen van een nieuw programma van eisen voor een nieuwe concessie van 10 jaar die in december 2016 van start gaat.’
Het juiste moment om trends in te voegen? Bavelaar: ‘Structureel uitgangspunt is dat we de vervoerder laten doen waar hij goed in is. En dat wij als opdrachtgever verantwoording afleggen over de besteding van publiek geld. Daarnaast buig je je natuurlijk over het verwerken van trends in een nieuwe concessie. Dat doe je om te beginnen door aan de voorkant voldoende ruimte te laten aan de vervoerder om mee te bewegen in nieuwe ontwikkelingen, rond betaalwijze of brandstoffen.’ Kortom, onze rol is voorschrijven, maar ook creativiteit stimuleren.’
Als belangrijke maatschappelijke trend voor het OV in de MRDH noemt Bavelaar de vergrijzing - ‘De aandacht daarvoor mag wat mij betreft wel wat explicieter’- en de mobiliteitsbehoefte van jongeren. ‘Je ziet dat jongeren minder behoefte hebben aan autobezit, maar zeker behoefte houden aan mobiliteit. Het gaat dus veel meer om de vraag: ‘welke mobiliteit op welk moment’. Dit betekent een veel grotere groep keuzereizigers en dus aandacht voor de keten. Een voorbeeld: de autoparkeerplaatsen bij veel haltes van de RandstadRail tussen Rotterdam en Den Haag staan nu al vol. Dat kun je oplossen door meer parkeerruimte voor auto’s te maken, maar je kunt ook kijken of je het voor- en natransport met de e-bike kunt stimuleren.’
Europa kleiner maken
In de metropool komt alle (inter)nationale mobiliteit tot in de haarvaten samen. Reden voor Bavelaar om goede contacten te onderhouden met nationale en Europese mobiliteitsexperts. De MRDH treedt in dit kader op als gastheer voor het Europese Kenniscongres Europa op 17 maart in Den Haag. Bavelaar: ‘Voor ons is de Europese component belangrijk, want die wordt steeds intensiever. Als keynote speaker kan ik onze visie op het OV in de metropool delen. OV is een product waar iedereen een mening over heeft, daarom is het noodzakelijk om met een brede groep vakgenoten niet alleen de regionale en nationale, maar ook de Europese OV-kennis en -ervaringen te delen. Naast het incidentele gastheerschap voor deze conferentie, zitten we ook structureel in internationale overlegorganen, zoals de UITP en EMTA. Deze contacten zijn belangrijk om ‘Europa kleiner te maken’. Door elkaar te ontmoeten leg je contacten en stuur je nadien een mailtje of je belt en hebt direct contact met elkaar. Andersom werkt het ook, we ontvangen regelmatig delegaties uit het buitenland.’
2016
‘2015 was een opbouwjaar, we gaan ons in 2016 nadrukkelijk bezig houden met het metropoolreizen. De reiziger moet veel meer het besef krijgen in de metropool te reizen en minder in het Haagse of Rotterdamse vervoersysteem. Metropoolreizen betekent ook de bus activeren die het Westland verbindt met beide steden.’
Eric Bavelaar, directeur OV voor de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, MRDH
Reactie plaatsen •