De markt vraagt meer deskundigheid
De vervanging en renovatie-uitdaging schreeuwt ook om verkeers- en mobiliteitsdeskundigheid. Welke inspanning levert het vakonderwijs om aan deze behoefte te voldoen? Marcus Popkema is al achttien jaar verbonden aan de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling - Mobiliteit op Hogeschool Windesheim in Zwolle en is zich bewust van deze roep uit de markt. “Ik ben daarom altijd wel bezig met de vraag hoe je nieuwe studenten aan kunt trekken, maar ik heb er nog geen pasklaar antwoord op.”
Hoe zorgt het vakonderwijs voor voldoende nieuwe verkeerskundigen?
“Vooropgesteld: elke opleiding doet zijn stinkende best om studenten te trekken. Maar Verkeerskunde is geen algemeen bekend vak, weinig mensen zullen er in 4-HAVO aan denken, of je moet al toevallig iemand kennen die in dit vakgebied werkzaam is. Dus zijn het toch vooral de vrije geesten die we hier verwelkomen, de kritische denkers die zelf op zoek gaan. ”
Eigen smoel
“In Zwolle hebben we lang te maken gehad met instroom van twintig tot dertig studenten per jaar, sinds een jaar of acht is dat gelukkig hoger geworden. Momenteel beginnen we met zo’n veertig tot vijftig studenten. De meest directe ‘concurrent’ van onze opleiding is de NHL. Daar was de instroom een jaar of tien geleden heel laag, maar door zich te richten op de Verkeerspsychologie hebben ze een eigen smoel gekregen en trekken daar ook meer mensen naartoe.”
Voor Windesheim is er ook veel veranderd. “We zijn begonnen met de opleiding in Almere, het idee was dat in de Randstad meer mensen wonen en we dus ook meer instroom konden verwachten. Zo werkte het dus niet, havisten vinden Almere wellicht niet ‘sexy’, want wij in Zwolle zijn de grootste. Dat terwijl er in West-Nederland geen andere mobiliteitsopleidingen zijn.”
De NHTV heeft ook een eigen identiteit. “Die heeft een specifieke keuze gemaakt om zich te richten op de internationale markt. En met succes.”
Ruimtelijke ontwikkeling of Mobiliteit?
Een punt van aandacht, noemt Popkema dat de opleidingen op het gebied van mobiliteit in het Centraal Register Opleidingen Hoger Onderwijs (CROHO) zijn opgenomen onder de noemer ‘Ruimtelijke Ontwikkeling’. “Daarbinnen profileren de mobiliteitsopleidingen zich met hun specialisatie, maar de studenten krijgen een diploma waarop ‘Ruimtelijke Ontwikkeling’ staat. Dat is ontstaan uit keuzes van de overheid, maar is wel verwarrend voor studenten en ook ‘mistiger’ voor aanstaande studenten. Het is aan de hogeschool om burgerlijk ongehoorzaam te zijn en zich te profileren op de specialisatie ‘mobiliteit’, en niet op de naam in het register.”
Studenten werven
Popkema ziet wel positieve initiatieven om nieuwe studenten te werven. “Zo werken we op de open dagen sinds kort samen met BonoTraffics uit Kampen, zodat potentiële studenten direct kennis kunnen maken met mensen uit het werkveld. Dat bevalt goed. Ook zou ik graag samen met partijen uit het werkveld extra initiatieven ontplooien om meer studenten te werven, want het is uiteindelijk toch de praktijk die behoefte heeft aan goed opgeleide studenten. Al met al zorgen wij voor een kwalitatief hoogstaande opleiding – we staan niet voor niets steevast hoog in ranglijsten van hbo-opleidingen.”
Marcus Popkema, docent/onderzoeker en associate lector aan Hogeschool Windesheim
Reactie plaatsen •