ANWB-leden over de toekomst van zelfrijdende vervoersmiddelen
Met ANWB-leden uit het Ledenpanel ‘Denk mee met de ANWB’ zijn we in gesprek gegaan over zelfrijdende auto’s en bussen. Op dit moment staan leden er nog niet voor open om in een geheel zelfrijdende auto of bus te stappen; de techniek dient (nog) verder ontwikkeld te worden en moet op uitgebreide schaal getest worden. Wel ziet men in de toekomst kansen voor de zelfrijdende auto’s, vooral vanwege een veiligere, snellere en betere doorstroming. De grootste uitdaging is volgens leden vooral dat zelfrijdende auto’s moeten kunnen anticiperen op onverwachte verkeerssituaties.
Verder ontwikkelen en uitgebreid testen is nodig
Veel ANWB-leden staan er op dit moment nog niet voor open om in een geheel zelfrijdende auto of bus te stappen. Men is het er dan ook mee eens dat, vanwege de huidige weg- en regelgeving, volledig zelfrijdende auto’s nog niet mogen deelnemen aan het verkeer.
Leden vinden dat de techniek op dit gebied verder ontwikkeld moet worden en op uitgebreide schaal moet worden getest, ook op de openbare weg, zodat alle kinderziektes eruit zijn. Bij leden heerst vooral angst dat de techniek faalt tijdens het autorijden of dat er niet kan worden geanticipeerd op plotselinge gebeurtenissen. Leden staan er meer voor open om in een zelfrijdende auto of bus te stappen, als ze zelf óf de bestuurder te allen tijde de controle over de besturing weer kan overnemen. Ook zouden ze eerder in een zelfrijdende bus rijden indien deze op een apart gecontroleerd weg(deel) rijdt.
- “Ik ben best bereid om in een zelfrijdende auto of bus te stappen, al denk ik niet dat de techniek nu al zover is. Afgezien van een aantal pilotprojecten in semi-gecontroleerde omgevingen.”
- Zelfrijdende bussen en auto's zijn m.i. oké, als er maar een chauffeur de controle houdt. Zonder zo'n chauffeur, zal ik niet instappen.
Kansen voor efficiëntie, uitdagingen bij onverwachte situaties
Kansen voor zelfrijdende voertuigen ziet men vooral op het gebied van een veiligere, snellere en betere doorstroming. Omdat men verwacht dat zelfrijdende voertuigen beter op elkaar zijn afgestemd en dezelfde snelheid aanhouden, kunnen auto’s dichter op elkaar rijden en kunnen wegen daardoor een grotere capaciteit aan. Daarnaast biedt de technologie van zelfrijdende auto’s meer reiscomfort voor de bestuurder en minder kans op ongelukken.
De grootste uitdaging voor de zelfrijdende auto zit voor ANWB-leden vooral in het anticiperen op onverwachte verkeerssituaties. Het technisch onderhoud, de kennis van de zelfrijdende auto en de acceptatie ervan ziet men ook als toekomstige uitdaging.
- “Efficiëntie is een groot plus punt. De uitdaging zit hem in het onverwachte. Soms is menselijk handelen effectiever dan kunstmatige intelligentie.”
- “De bestuurder kan gaan werken en vertrouwen op de kunsten van zijn auto. En dat is meteen de uitdaging: kan de auto werkelijk alles 'zien' wat de mens ziet en vervolgens ingrijpen.”
Enerzijds verwachten leden dat het verkeer door zelfrijdende auto’s in de toekomst veiliger moet worden; ongelukken gebeuren namelijk regelmatig door fouten van bestuurders. Anderzijds zijn fietsers en voetgangers er afhankelijk van of je door de techniek wel wordt opgemerkt, waardoor het ook onveiliger kan worden voor deze verkeersdeelnemers. Men verwacht wel dat er nog een lange weg is te gaan voordat geheel zelfrijdende voertuigen een onderdeel zullen zijn van het wegbeeld.
- “Als fietser/wandelaar zal ik mij minder veilig voelen omdat je niet weet/kan zien of het voertuig jou in de gaten heeft. Bij een bestuurder kan je door oogcontact veelal zien of deze jou als fietser/wandelaar in de gaten heeft.”
- “Op een zebra word ik nu vaak voor de sokken gereden als voetganger. Zelfrijdende auto’s letten beter op, zitten niet op hun telefoon, maar zijn geprogrammeerd om de verkeersregels te volgen.
Reactie plaatsen •