Elektrische vrachtwagens rijden betrouwbaar mee via IT-platform iHub
Elektrische vrachtwagens zijn nu nog duur, maar kunnen met de juiste intelligente gegevensuitwisseling en aansturing (iHub) dezelfde betrouwbaarheid bieden als traditionele dieselvoertuigen. Dit blijkt uit een praktisch toegepast iHub-onderzoeksproject in het kader van het programma ‘ICT for Electromobility III’ van het Duitse ministerie van Economische Zaken.
Door Stefanie Schmidt
Elektromobiliteit is een van de hot topics van deze tijd, vooral met betrekking tot de reductie van CO2 in transport. En ook in de logistiek. Hoewel er momenteel slechts enkele elektrische voertuigen worden gebruikt in de algemene vrachtlogistiek en het langeafstandsvervoer, worden elektrische vrachtwagens steeds aantrekkelijker, vooral in steden die kampen met luchtvervuiling. Het iHub-onderzoeksproject waaraan onder meer Transporteur DB Schenker en PTV Group deelnamen, heeft de afgelopen drie jaar het gebruik van elektrische vrachtwagens in de stadslogistiek onderzocht.
Het projectteam wilde erachter komen hoe een gemengde vloot van elektrische en conventioneel aangedreven vrachtwagens op een zeer duurzame manier kan worden bediend. Door hun beperkte actieradius en de tijd die nodig is om ze op te laden, hebben elektrische voertuigen een duidelijk nadeel. Zou het desondanks mogelijk zijn om flexibel te plannen met elektrische vrachtwagens en net zo goed te leveren als met conventionele vrachtwagens?
Goede planning is essentieel
Voor iHub is in het kader van het onderzoek een IT-platform ontwikkeld dat alle belangrijke logistieke elementen omvat, waaronder routeplanning en -controle, ordermanagement en energiebeheer. Dit maakt een intelligente besturing van de gemengde vloot mogelijk. Zo wijst de dynamische oplossing voor routeplanning transportopdrachten alleen toe aan een elektrische vrachtwagen als de transportdienst even betrouwbaar kan worden uitgevoerd als bij het gebruik van een dieselwagen. Hierbij is rekening gehouden met een breed scala aan parameters, waaronder bereik, belading en lengte van de distributieroutes. Ook moet de transportplanner in staat zijn om extra bestellingen die in de loop van de dag binnenkomen in een bestaande route op te nemen en vervolgens de resterende actieradius en trajectlengte van de betreffende e-trucks daarbij in aanmerking kunnen nemen.
Navigatiesysteem voor elektrische vrachtwagens
Ook het navigatiesysteem speelt een belangrijke rol bij de inzet van elektrische vrachtwagens. De PTV Navigator, het standaardprogramma voor zware vrachtwagens, is hiervoor uitgebreid met een projectversie voor e-trucks. Zo kunnen de verschillende voertuigtypen in de app voor mobiele apparaten worden ingesteld, inclusief technische gegevens, afmetingen en accucapaciteiten.
Vanaf de zomer van 2018 is het planningssysteem getest door projectpartner DB Schenker in Berlijn met een gemengde vloot van drie elektrische trucks met een totaal laadvermogen tot 18 ton. Hierdoor konden gegevens over verbruik, laadtoestanden en cycli uit de voertuigen en routes worden verzameld en geanalyseerd.
De inzet van e-trucks is haalbaar
iHub heeft laten zien dat de inzet van e-trucks voor geconsolideerde lading perfect haalbaar is. Op dit moment kost het nog steeds meer om elektrische voertuigen te bedienen dan conventionele voertuigen. Maar zodra er meer concurrerende e-voertuigen zijn, zullen stedelijke logistieke dienstverleners hun wagenpark naar verwachting geleidelijk gaan aanpassen.
Projectpartners:
PTV Group, FRAMO GmbH, Fraunhofer IVI en Institut für Postfossile Logistik PFL. Projectduur: 2016 - 2019. Het project werd gefinancierd in het kader van het programma ‘ICT for Electromobility III’ van het Duitse ministerie van Economische Zaken. Het maakt deel uit van de ‘Digitale agenda 2014 tot 2017’ en ondersteunt de onderzoeksdoelstellingen die zijn beschreven in het programma Electric Mobility Program of the German government.
Onderzoek
Raadpleeg hier het hele onderzoek.
Reactie plaatsen •