ZE-zone keiharde noodzaak
Hot in het Klimaatakkoord: Zero Emissie Zones (ZE-zones) voor stadslogistiek. Door het invoeren van middelgrote ZE-zones in 30 tot 40 gemeenten kan 1 megaton CO₂-uitstoot worden bespaard. Die reductie is keihard nodig om de klimaatdoelen te kunnen halen. Het belang van het aanwijzen van ZE-zones is groter dan alleen de stadslogistiek. Dit akkoord zorgt ervoor dat fabrikanten zero-emissievoertuigen kunnen gaan ontwikkelen omdat er een markt gaat komen. En het geeft aanbieders van laadinfrastructuur meer zekerheid over het gebruik ervan. Beide partijen zullen door het ontwikkelen van kennis beter geëquipeerd zijn voor de volgende stap: het zero-emissie maken van zware trucks. Ook voor de aanbieders van alternatieve logistieke concepten komen er betere tijden aan.
Gelukkig zijn veel partijen het eens met het doel van zero emissie stadslogistiek. In het klimaatakkoord is een haalbaar instroommodel voor ZE-voertuigen afgesproken. De zones moeten uiterlijk in 2020 zijn vastgesteld, om de industrie voldoende tijd te geven zich te kunnen aanpassen. Dit jaar moeten al flinke stappen worden gezet, diverse gemeenten moeten al een zone gaan vaststellen.
Wij mogen namens het ministerie van IenW leiding geven aan het SPES-project dat een enorme push gaat geven aan de ontwikkeling van ZE-zones voor stadslogistiek. SPES staat voor SamenwerkingsProject Expertpool Stadslogistiek. Vanuit SPES worden experts op het gebied van stadslogistiek, die vaak al jarenlange lokale kennis hebben opgebouwd, beschikbaar gesteld om gemeenten te ondersteunen bij het aanwijzen van een zone. Vanuit de organisatie stellen we een leidraad beschikbaar. Die maakt het voor gemeenten eenvoudig om de juiste stappen te zetten.
Meer informatie vindt u op https://greendealzes.connekt.nl/gemeenten/
Eelco den Boer, CE Delft projectleider SPES (links) en Hans Voerknecht, CE Delft (rechts).
Beste mensen, Kunt u mij het verschil van milieu impact geven in procenten (bij benadering) van elektrisch vervoer per trein en het vliegtuig van Amsterdam naar Parijs en dan alles meegerekend. Aanleg van het spoor ,bouw van de trein en het vliegtuig enzovoort. Als er al een dergelijk overzicht bestaat dan graag een verwijzing naar de juiste link, want ik zoek overal maar kan nergens duidelijkheid vinden. Dit om dat ik in de persoonlijke sfeer regelmatig geluiden hoor als; De trein is niet zo goed voor ons aller milieu als je de impact van spooraanleg meeneemt (en meer van dat soort niet direct te weerleggen onzin) al vast bedankt voor de moeite van het lezen en hopend een beetje beter ingelicht te raken.! Met vriendelijke groet,
Bram van Dijk
Ingediend door bram.vandijk@p… op di, 07/01/2020 - 17:02
Reactie plaatsen •