‘Wij zijn koninklijk en innovatief duurzaam’
Magrita Noordmans, BAM Infratechniek: ‘Ook voor elektrisch vervoer heb je open systemen nodig’
‘Duurzaam ondernemen biedt kansen. Vanuit die overtuiging heeft BAM Infratechniek in 2011 projecten verder gebracht op het gebied van sociale veiligheid, luchtkwaliteit en duurzame mobiliteit. We hebben met name grote stappen gezet op het vlak van elektrisch vervoer.’ Een gesprek met Magrita Noordmans, hoofd Business Development bij BAM Infratechniek.
‘Als wij kijken naar de toekomst van de vervoersmarkt, dan zullen onze verplaatsingen steeds flexibeler en efficiënter worden. Je ziet daar nu al voorbeelden van. Bijvoorbeeld de toenemende populariteit van car sharing en de intrede van andere, slimme mobiliteitsconcepten. Ook zien we dat elektrisch rijden bezig is aan een opmars. Deze trends vergen een andere manier van denken en beleving. Als markt dragen we de verantwoordelijkheid om een veilige, solide infrastructuur aan te leggen voor deze nieuwe vervoersconcepten. Die handschoen pakken wij actief op.’
‘Om te beginnen stimuleren we elektrisch rijden in de breedste zin van het woord. Daarbij zijn we bij onszelf begonnen en hebben we ons wagenpark uitgebreid met enkele tientallen elektrische auto’s. In de markt installeren we oplaadpunten, waarvan we ook het onderhoud en beheer voor onze rekening nemen. Hiervoor hebben we de nodige kennis en certificaten in huis. Daarnaast rollen we ook vaak projecten uit op basis van strategische partnerships. Zo gaan we, samen met het taxibedrijf TAXI-E, begin
Elektrisch vervoer is oorspronkelijk geïnitieerd vanuit de energiewereld. Opmerkelijk is dat de uitdagingen die we nu tegenkomen bij e-vervoer, zoals uniforme bruikbaarheid, 20 jaar geleden ook zagen in de vervoersmarkt. Zo zijn er geen uniforme pasjes voor alle oplaadpunten. Vanuit businessoogpunt is dat begrijpelijk: investeerders in oplaadpunten willen hun investering zo snel mogelijk terugverdienen. Maar het is funest voor de e-automobilisten en daarmee ook voor de BV Nederland. We moeten daarom toe naar open systemen die met elkaar communiceren. Op dat vlak geeft de vervoersmarkt nu een goed voorbeeld: vroeger had elke regio zijn eigen verkeersoperatingsysteem, maar tegenwoordig zijn al die systemen aan elkaar gekoppeld.’
‘Naast het stimuleren van elektrisch vervoer zijn we bij meer duurzame mobiliteitsconcepten betrokken. Zo is VTN Verkeers- & Besturingstechniek bv, onderdeel van BAM Infratechniek, een samenwerking aangegaan met prof. P.J. Stallen, bedenker van het socio-technische concept ‘PleasantPASS®’, waarbij we donkere doorgangen of tunnels aantrekkelijker maken voor passanten met audiovisuele technieken. Dit concept wordt in 2013 geïnstalleerd in de Weg van de Toekomst in Oss. Ook participeren we in het concept van Connecting2Day, dat op www.Fiets2Day.nl een overzicht geeft van alle oplaadpunten voor e-fietsen in Nederland, vergezeld van gezellige horecagelegenheden in de directe omgeving.’
Op het milieu-technische vlak is het concept Fine Dust Reduction System (FDRS) met succes getest in de Thomassentunnel door Van den Berg, dat ook onderdeel uitmaakt van BAM Infratechniek bv. Dit concept betreft het afvangen van fijnstof. Dat heeft naast gezondheidsvoordelen voor de mens, een positieve werking op de tunneltechnische installaties omdat deze minder vaak gereinigd hoeven te worden en langer mee gaan. Minder onderhoud aan de installaties betekent natuurlijk ook minder afsluitingen van wegen en daarmee een betere doorstroming van het verkeer. Wat we ten slotte niet onvermeld willen laten is ons initiatief om het aanbrengen van detectielussen met elektrische zaagmachines te gaan doen.
Kortom, als BAM-onderdeel zijn we niet alleen Koninklijk, maar ook innovatief en duurzaam. Wij geloven dat duurzame mobiliteit voor ons businesskansen creëert. Het afgelopen jaar hebben we de eerste stappen gezet in de markt van elektrisch vervoer en daar al een goede positie ingenomen. Dit is een pad waar we in geloven en waar we volledig achter staan.’
Auteur: Joske van Lith
Magrita Noordmans, BAM Infratechniek (L)
Reactie plaatsen •