Slimme sensortechnologie meldt alle vrije parkeerplaatsen
Nedap AVI plaveit de weg voor talloze SENSIT-toepassingen
Op het oog parkeren? Dan lijkt alles snel vol, maar toch is dat vaak niet zo. Een kleine, slimme sensor gemonteerd in het parkeervak houdt met een scherp oog de voertuigbezetting op een parkeerplaats in het vizier. Edwin Siemerink, business development manager en Ido Wentink, marketing manager van Nedap AVI, plaveien de weg voor een innovatief product dat nieuwe en bestaande parkeervoorzieningen onmiddellijk meer gewicht geeft. Gaandeweg blijkt het ‘het oog’ veel in huis te hebben.
Siemerink: ‘We kijken terug op een jaar waarin we bewustwording hebben gekweekt voor deze toepassing en hebben de indruk dat de Nederlandse markt nu klaar is voor actuele parkeerverwijzing op basis van draadloze grondsensoren. Dat concluderen we niet alleen uit het toenemend aantal aanvragen uit binnen- en buitenland, maar ook doordat partijen zelf meedenken over de mogelijkheid van meer toepassingen dan alleen parkeerverwijssystemen; bijvoorbeeld op Kiss en Ride-plaatsen bij stations en luchthavens of bij vrachtwagenplaatsen in containerhavens en langs snelwegen.’
De sensor, SENSIT, is ontwikkeld voor het detecteren van geparkeerde voertuigen op parkeerplekken op straatniveau of in garages. Wentink: ‘Mensen rijden soms onterecht een parkeerterrein voorbij als ze maar even de indruk hebben dat die wel eens vol zou kunnen zijn. Automobilisten hebben namelijk een hekel aan onzekerheid. Via een bijzondere sensortechnologie kun je de actuele status inzien en de automobilist goed informeren over de beschikbare plekken op een locatie. Een betere geleiding voorkomt dat auto’s de woonwijk induiken op zoek naar een parkeerplaats, maar doorrijden naar een parkeerterrein waar zeker een plek vrij is.’ Siemerink: ‘Gemeenten denken vaak dat zij op piekmomenten te weinig parkeerplaatsen hebben, maar dan blijkt dat er simpelweg een aantal parkeerplaatsen niet gevonden wordt.’
De sensoren zijn draadloos en kunnen worden ingeboord of opgeplakt, wat bijvoorbeeld in garages gewenst is. De sensoren communiceren onderling en de data wordt opgepikt door een zogenoemd overliggend netwerk. De sensor wordt gevoed door een interne batterij die zo’n 7 jaar meegaat, omdat hij 99 procent van de tijd waakzaam slaapt. Pas wanneer er iets gebeurt op de plek geeft de sensor een signaal af. Iedere sensor maakt gebruik van zowel een infrarood oog als een magnetisch veld om de aanwezigheid van een voertuig te detecteren. Is het infrarood oog belemmerd door sneeuw of bladeren dan werkt het magnetisch veld. Deze dubbele sensortechnologie en een speciaal detectie-algoritme zorgen voor de hoge nauwkeurigheid bij het bepalen van de parkeerbezetting.
Siemerink: ‘Wij zien de SENSIT als een belangrijke innovatie in de parkeerwereld voor de komende jaren. Het voldoet volgens ons aan een behoefte in een groeiende markt. Het belangrijkste effect is op de gedragscomponent in parkeertoepassingen: vrije parkeerplekken zijn makkelijker bereikbaar, dat geeft rust bij de automobilist. Wij gaan in 2012 in ieder geval nog meer gemeentes bezoeken en denken dat ook het bedrijfsleven, van vliegveld tot supermarkt, enthousiast zal zijn om dit systeem toe te passen.’ ‘Voor optimale parkeerverwijzing, maar als we goed naar de markt blijven luisteren dan vinden we allicht meer interessant toepassingen,’ aldus Wentink.
Auteur: Joske van Lith
Edwin Siemerink en Ivo Wentink, Nedap AVI
Reactie plaatsen •