Onze gezamenlijke concurrent is autobezit
Toen Karen van den Boom werd gevraagd om SIXT share in Nederland op te starten koos zij direct voor een lancering in drie steden, naast de hoofdstad ook in Rotterdam en Den Haag. “Zo faciliteren we direct ook interstedelijk deelvervoer. Je kunt je deelauto vanaf Amsterdam gerust in Den Haag achter laten.” Fijn voor de consument, maar achter de schermen stuit van den Boom op heel wat gedoe: drie steden, drie parkeerregimes en hoeveel soorten aanbieders zijn er nu voor het laden van onze deelauto’s? Voor zero emissie-deelvervoer zou meer centrale regie dan ook wenselijk zijn.
Het Duitse familiebedrijf Sixt deelt en verhuurt al drie generaties lang voertuigen; tegenwoordig in 110 landen. “Ik heb regelmatig contact met de heer Sixt,” zegt Van den Boom. Hij is 74, een visionair en bepaalt nog steeds de koers wereldwijd. En hij is ‘om’ als het gaat om elektrisch deelautovervoer.” De Nederlandse SIXT share-vloot is dan ook 100 procent elektrisch. SIXT share zelf is met elektrische deelvoertuigen gestart vanuit de overtuiging dat eigen autobezit snel af gaat nemen en we auto’s gaan delen, zonder uitstoot. Toch is de inzet van zero emissie voertuigen een ander spel dan een concept met benzinevoertuigen, zegt Van den Boom. “Voor ons is een zo hoog mogelijke bezettingsgraad op de auto’s cruciaal, laden kost tijd en daarom zoeken we naar oplossingen om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.”
Duidelijke beweging
In de collega-landen is de situatie vaak nog anders, zegt Van den Boom, maar Nederland is gezien zijn omvang en infrastructuur het ideale ontwikkelland voor het elektrische deelautoconcept. “In de drie steden waar we actief zijn vraagt de doelgroep erom en willen gemeenten elektrisch rijden ook stimuleren”. Daarmee ziet zij een duidelijke beweging ten opzichte van voorgaande jaren. “Autodelen zorgt voor meer maatschappelijk bewustzijn en de doelgroep verbreedt zich.” Overigens zijn er uitschieters per stad. “In onze data zien we dat elektrisch deelvervoer in Amsterdam al meer leeft dan in Rotterdam.”
Landelijke parkeerregeling
Van den Boom bereidt een verdere uitrol van SIXT share voor door met meerdere gemeenten en organisaties te spreken, dan wel aan te sluiten bij MaaS-projecten. “Technisch is dit geen probleem.” Maar vooral schuift ze aan bij de rijksoverheid. “Mobiliteit gaat over gemeentegrenzen heen en dat geldt met name voor de auto. Dit betekent dat de deelauto in Amsterdam met ander parkeerbeleid te maken krijgt dan in Den Haag. Het is begrijpelijk, want we hebben weinig ruimte in de steden, maar het gebruik van deelauto’s bespaart juist ruimte. Wij zouden gebaat zijn bij een landelijke parkeerregeling voor deelauto’s. Dat geldt overigens ook voor de laadinfrastructuur, die wij graag zouden willen koppelen aan onze app. We missen wel eens een partij die regie neemt in meer faciliteiten in de regelgeving,” zegt Van den Boom. “En dan praat ik vast niet alleen voor onszelf.”
Openbaar vervoer
Ten slotte onderhoudt Van den Boom warme contacten met NS en de gemeentelijke vervoerbedrijven in de drie steden. “Het openbaar vervoer is de ruggengraat voor deelvervoer. De deelauto en deelscooter zijn daarom een logische aanvulling op het ov. Het past in ons beider missie om het autobezit terug te dringen. In feite is dat onze grootste concurrent: autobezit.”
Karen van den Boom, Managing Director Sixt Benelux
Reactie plaatsen •