'Nu moeten we doorpakken'
'Elektrisch rijden rukt op, en snel ook. Alleen al in 2013 steeg het aantal elektrische auto's van 5000 naar 20.000', vertelt Marco van Eenennaam, business developer ANWB Elektrisch. 'We zijn momenteel bezig de ANWB opnieuw uit te vinden rondom de elektrische auto.'
'Het is momenteel erg spannend, we hebben een trend waarin we geloven maar waarvan we niet met zekerheid kunnen zeggen of en wanneer die doorzet', aldus Van Eenennaam.
Nederland gunstig voor de elektrische auto
Hoe snel komt een ontwikkeling de markt op, dat is de centrale vraag, zo meent Van Eenennaam. 'Nederland loopt voorop op het gebied van elektrische mobiliteit. Dat is bewust overheidsbeleid. In Nederland is het stimuleren ervan bovendien makkelijker dan in bijvoorbeeld Duitsland of Amerika; de afstand tussen steden is relatief klein, je komt hier niet snel stil te staan met je elektrische auto. Daarbij hebben we in Nederland geen echte auto-industrie. We vormen daardoor geen bedreiging voor autoproducerende landen, dus bijvoorbeeld Duitse, Japanse en Amerikaanse autobedrijven testen hier graag hun elektrische modellen. Zo heeft onze toeleveringsindustrie weer kansen om nieuwe producten en diensten rondom de elektrische auto te ontwikkelen. En juist in die toeleveringsindustrie is Nederland groot. '
Durven we door te zetten?
De samenwerking tussen overheid, kennisinstellingen en markt loopt tot nu toe gesmeerd. Daardoor hebben we voorsprong op andere landen gerealiseerd. Van Eenennaam: 'Nu is het de vraag of we de voorsprong gaan uitbouwen en benutten of dat we stil komen te vallen en andere landen ons voorbij steven. De overheid moet met een meerjarenstrategie komen voor stimuleringsmaatregelen. Momenteel zijn er bijvoorbeeld alleen subsidies voor zakelijke rijders en milieusubsidies voor bedrijven. Willen we de massamarkt bereiken, dan moeten we naar de consumentenmarkt kijken. Krijgt de particuliere koper ook subsidie? Op de lange termijn zijn er veel voordelen voor de consument. Via zonnepanelen kan de consument zelf stroom opwekken voor zijn auto en zo autonoom worden. Dat beïnvloedt de overheidsinkomsten (bijvoorbeeld accijnzen): wat doet de overheid als deze die inkomsten misloopt? En praktisch gezien: gemeenten liggen nog soms dwars bij aanvragen om een oplaadpunt in de openbare ruimte. Het is dus de vraag of we – en vooral de overheid – stappen durven te zetten.'
Computer op wielen
De veranderingen in automobiliteit beperken zich niet alleen tot een elektrische aandrijving. De auto verandert momenteel in rap tempo in een computer op wielen. Van Eenennaam: 'Ik kan nu al via een app een kwartier voor vertrek de verwarming in mijn auto aanzetten en onderweg zie ik in een oogopslag welke oplaadpaal vrij is. Door alle toenemende communicatie ontstaat een scala aan nieuwe mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld overal en altijd communiceren met andere auto’s waardoor autodelen weer een stuk makkelijker wordt. Sowieso komt er een generatie aan die bekend is met autodelen en dat als norm gaat stellen.'
Overal opladen in 2014
'Van 2014 verwachten we veel. Zo zal naast elk pompstation een snellaadstation komen en er komen elektrische auto’s met een actieradius van 450 kilometer. Voor de ANWB wordt 2014 ook spannend. Al onze wegenwachten zijn komend jaar gecertificeerd monteur van elektrische auto’s. Ze repareren niet alleen de auto’s, ze verleggen ook hun werkterrein richting kapotte oplaadpalen. Samen met onze partner GreenFlux realiseren wij zelf komend jaar 30 snellaadvoorzieningen op goed bereikbare plekken langs snelwegen, zoals op parkeerterreinen van Van der Valk en La Place. Voorop staat dat we onze leden zo onafhankelijk en goedkoop mogelijk in hun mobiliteit willen kunnen voorzien. Dus als dat betekent dat we straks ook zonnepanelen moeten verkopen, doen we dat.'
Marco van Eenennaam, business developer ANWB Elektrisch
Reactie plaatsen •