In-car technologie voor betere doorstroming A67
Volgend jaar starten drie projecten met innovatieve in-car technologie op de A67. Deze projecten moeten zorgen voor een vermindering van files en ongevallen. Met in-car technologie richten ze zich daarbij op betere informatie voor automobilist en vrachtwagenchauffeur.
Via het programma Brabant in-car III hebben de samenwerkende regionale, provinciale en nationale overheden in totaal € 1.500.000,- subsidie voor de projecten beschikbaar gesteld.
In-car oplossingen
Snelwegen in Brabant verbinden de havens van Antwerpen en Rotterdam met het Europese achterland en de A67 is daarin een belangrijke schakel. Op deze weg staan vaak files en gebeuren regelmatig ongevallen. Deze ontstaan door het hoge percentage vrachtverkeer, in combinatie met veel (invoegend) woon-werk verkeer. Om dit aan te pakken zijn marktpartijen uitgedaagd slimme in-car oplossingen aan te dragen. De drie winnende consortia presenteren op donderdag 31 oktober hun plannen:
-
Smoover (Cygnify, Locatienet, Adapticon, TVDV ITS Consultancy, TBouw Communicatie en TU Delft);
-
Doorstroomrijden A67 (Fourtress, Spring Innovation Management, V-tron, Be-mobile, .Tim, Prodrive, Fantazm met support van Groeneveld, TNO en TU Delft);
- Dynamic Lane Guidance (Technolution BV, TomTom en TU Delft).
Resultaten in 2014
Gedeputeerde Ruud van Heugten: “We koersen op concreet resultaat in 2014. In de voorgaande subsidieprogramma Brabant in-car I en II hebben we inmiddels zoveel ervaringen opgedaan, dat we nu het bedrijfsleven vragen de concrete problemen met in-car technieken op te lossen. Eind 2014 presenteren we de resultaten”.
Auteur: Marieke Hut
A67
Reactie plaatsen •