‘De kloof tussen industrie en wegbeheerder is te groot'
Paul van Koningsbruggen, programmamanager Technolution: 'De wegbeheerder die altijd de command- en controlpositie had, raakt zijn positie kwijt’
De autonoom rijdende auto, dynamische rijstrookbegeleiding, bij veel spannende ontwikkelingen is Technolution één van de innovatiepartners. Op het gebied van technische informatiesystemen in de verkeerswereld is het bedrijf uit Gouda een toonaangevende speler. Programmamanager Paul van Koningsbruggen kijkt daarvoor voortdurend naar wat er gaat gebeuren in de wereld van overmorgen.
‘Wat betekenen de ontwikkelingen van de toekomst voor ons bedrijf, welke kant beweegt de mobiliteit op? Ik houd me in toenemende mate bezig met consortiumvorming, de samenwerking zoeken zowel met andere bedrijven, met adviesbureaus als met universiteiten en overheden.’
Connected navigatie is niet te stoppen
De ontwikkelingen op het gebied van connected navigatie gaan door, zo stelt Van koningsbruggen. ‘De weg communiceert straks met slimme apparatuur in de auto. Het traditionele verkeermanagement gaat hierdoor democratiseren. De wegbeheerder die vanouds de command- en controlpositie heeft, raakt die positie kwijt. Verkeerskundigen moeten zich gaan voorbereiden op de komst van slimme navigatie, op nieuwe producten van serviceproviders. Ik denk dat ze wat dat betreft de afgelopen jaren iets teveel achterover hebben geleund.
Geen alleenrecht meer
Van koningsbruggen: ‘De tijd dat de wegbeheerder het alleenrecht op verkeersmanagement had, is voorbij. De nieuwe systemen worden nu zo snel volwassen, dat gaat hun wereld echt veranderen. In het verkeer ligt het optimum voor het individu vaak net even anders dan het optimum voor de doorstroming van het hele netwerk. Dus als een serviceprovider voor het individu het optimum zoekt, kan dat strijdig zijn met wat voor het netwerk als geheel de beste oplossing zou zijn. Wegbeheerders moeten daarom met serviceproviders samenwerken zodat er ook voor het grotere netwerk betere prestaties uitkomen. Ook moeten we dichter op de gemeten data gaan zitten. Kijk naar wat er nu gebeurt in de Praktijkproef Amsterdam. Door koppelingen die worden gemaakt, begrijpen we steeds beter hoe we de kiemen van een verkeeropstopping kunnen detecteren en beïnvloeden.’
Publiek-private innovatie
‘We zijn in een buitenlandse stad betrokken bij wat men daar publiek-private-innovatie noemt. Daarbij zetten bedrijven en ambtenaren met elkaar in groepjes de mogelijkheden van een idee op een rij. Doel is om straks een reeks innovaties te hebben, waarbij we zeggen: dit is wat er kan, wat past erbij jouw stad? Kies maar waar je straks mee verdergaat. Zo kunnen we versnellen. In Nederland is door de aanbestedingsprocessen een kloof ontstaan tussen wat de industrie aanbiedt en wat de wegbeheerder wil. Daar is te weinig discussie over en daardoor komen innovatieprocessen niet verder. Het is nu de tijd om door samenwerking verder te komen.’
2014: een boeiend jaar!
‘We hebben heel veel kennis uit Europese projecten ontwikkeld, maar veel van die kennis wordt nog niet benut. Wegbeheerders doen er nog te weinig mee, hoewel er uitzonderingen zijn: Deventer, Helmond. Ik heb een buitenlandse expert horen zeggen: Helmond heeft waarschijnlijk meer ITS-systemen dan inwoners. Helmond is een voorbeeld van een gemeente die zich heel nadrukkelijk heeft verdiept in de mogelijkheden.’
‘Ik denk dat een toenemend aantal serviceproviders apps op de markt gaat brengen en andere slimme diensten om automobilisten te geleiden. Ik verwacht ook dat komend jaar nog een stap wordt gezet in het beter afstemmen van werktijden, dat mensen vaker een uurtje later gaan beginnen, een dagje thuis werken. Ik denk dat het een buitengewoon boeiend jaar wordt: de Praktijkproef Amsterdam gaat de tweede fase in, dynamische rijsrookbegeleiding gaan we beproeven. Ik denk dat in 2014 voor alle wegbeheerders de noodzaak duidelijk wordt om zich in deze nieuwe technologieën te verdiepen.’
Paul van Koningsbruggen, programmamanager Technolution
Reactie plaatsen •