Cycle Data: Behoefte aan nauwkeurige data
Cycle Data is leverancier van de Hybride Cycle Data Radar. De fiets kan zowel voor de natuur, het milieu en het klimaat een oplossing bieden en tegelijkertijd ook voor het ruimtelijke probleem binnen steden. Meer fietsen en minder auto’s draagt bij aan klimaat- en energiedoelstellingen, heeft een positief effect op de luchtkwaliteit en maakt een stad groener.
Tekst Marcel Slofstra
Mary Verspaget, marketing & communicatie van Cycle Data: “We zien de behoefte aan steeds betere en nauwkeurige data op het gebied van fietsen en veiligheid. Fietsen wordt gestimuleerd, en dat is goed, maar daardoor zien we ook een toename van drukte op fietspaden en een toename in snelheidsverschillen. Het fietspad is niet meer alleen van de ‘gewone fietser’, maar ook van de snelle e-bike en de bakfiets – voor veel gemeenten eigenlijk een doorn in het oog.”
Snorfietsers
Als je kijkt naar Amsterdam, waar de snorfietser naar de rijbaan verplaatst is, zie je dat er een groot snelheidsverschil is tussen de snorfietser en de rest van het verkeer. Bij een bromfietser is dat probleem veel kleiner, omdat die 45 mag. Amsterdam heeft behoefte aan goede data hieromtrent. Toch mag dat niet zomaar altijd, data is privacygevoelig en je kunt niet alle passerende fietsers om een AVG-verklaring gaan vragen.
Wegkant
De Hybride Cycle Data Radar meet vanaf de wegkant, en is voornamelijk in de spits een goed hulpmiddel. Groepen tellen blijft nog wel lastig, maar ook daar wordt aan gewerkt. Het algemene probleem bij data is de nauwkeurigheid en de betrouwbaarheid. De Cycle Data Radar geeft via een online dashboard realtime inzicht in de huidige situatie op het fietspad, zodat gemeenten direct waar nodig kunnen bijsturen en met actuele data kunnen werken.
De radar is zodanig uitgerust dat hij niet of nauwelijks storingsgevoelig is, en hangt hoog als maatregel tegen vandalisme. Cycle Data werkt aan de High Quality Radar, die ook in staat is onderscheid te maken tussen verschillende soorten fietsers en bijvoorbeeld ook bakfietsen kan tellen.
“Er is behoefte aan een standaard voor fietsdata, dat fietsdata in hetzelfde format verzameld en aangeleverd kan worden zodat gemeenten de data gemakkelijk kunnen toepassen.” Voor volgend jaar verwacht Verspaget zich te kunnen richten op de High Quality Radar en op optimale data. “We zien veel aandacht voor fietsen en veiligheid, en goede data kan daar een cruciale rol spelen. We willen ons richten op gemeenten én op provincies.”
Mary Verspaget Cycle Data
Reactie plaatsen •