ANWB-leden: 40 procent is geïnteresseerd in elektrisch rijden
Ook de ANWB heeft een Zero Emissie ambitie en wil haar leden ondersteunen bij de overstap naar alternatieve en duurzame mobiliteitsvormen. Daarvoor doet de ANWB al enkele jaren onderzoek naar de drempels en motivaties van consumenten om geïnteresseerd, dan wel ongeïnteresseerd te zijn in elektrisch rijden. We analyseren de onderzoeksresultaten in onze Elektrisch Rijden Monitor.
De achterliggende gedachte is dat de ANWB mensen kan helpen die geïnteresseerd zijn om de overstap naar elektrisch te gaan maken. Mensen die geen mening hebben (neutraal zijn) helpen we met objectieve informatie, zodat zij een mening kunnen vormen of elektrisch rijden bij hun persoonlijke situatie past.
In ons consumentenonderzoek zien we de interesse in elektrisch rijden dit jaar stijgen. 40 procent van de Nederlanders is in 2020 geïnteresseerd in een elektrische auto. Dit is een trendbreuk ten opzichte van eerdere jaren waar we zagen dat juist de groep ongeïnteresseerden in omvang groeide. De sceptische houding die Nederlanders vorig jaar leken te hebben over de positieve bijdrage van de elektrische auto op het tegengaan van klimaatverandering lijkt dit jaar te kenteren. Ook stijgt, ondanks de coronacrisis, de intentie om een elektrische auto aan te schaffen. Waar in 2019 nog 20 procent overwoog om binnen 0-5 jaar een elektrische auto aan te schaffen is dit nu toegenomen naar 26 procent. 7 Procent van de Nederlanders overweegt dit zelfs binnen nu en 2 jaar al te doen.
Nederlanders ervaren nog wel verschillende drempels om over te stappen op de elektrische auto. Overheden kunnen een aantal van deze drempels wegnemen. Hierdoor kan de transitie naar zero-emissiemobiliteit versnellen. Deze versnelling is nodig om de forse overheidsambities te halen.
Kosten
De grootste drempel blijft voor veel Nederlanders de hogere aanschafprijs, met name de groep tot twee keer modaal inkomen - met 74 procent de grootste groep geïnteresseerde Nederlanders - vindt de aanschafprijs de grootste drempel om elektrisch te rijden. Een aanschafsubsidie brengt juist voor deze groep een elektrische auto binnen bereik. Ook kan dit een belangrijke prikkel zijn om tot aanschaf van een elektrische auto over te gaan.
Laadinfrastructuur
Hoe moeilijker iets voor consumenten lijkt, hoe groter de kans dat zij kiezen voor hun veilige, gebruikelijke proces. Van de Nederlanders denkt 27 procent dat het kopen van een elektrische auto (veel) moeilijker is dan het aanschaffen van een brandstof auto. Dit is een belangrijke drempel die weggenomen kan worden. Een duidelijk gemeentelijk beleid over het aanvragen van laadpalen kan positief bijdragen aan het versnellen van de transitie en is een must. Veel Nederlanders die aanschaf van een EV moeilijk lijkt, noemen als reden hiervoor dat zij niet weten hoe ze een laadpaal moeten aanvragen (27 procent) ook geeft een groot deel van deze groep aan niet te weten wat er bij het plaatsen van een laadpaal komt kijken (39 procent).
Eigen stroom
Een belangrijk effect van het hebben van zonnepanelen is dat de kans een stuk groter is dat men ook geïnteresseerd is in elektrisch rijden. Een groot deel van de geïnteresseerde Nederlanders wekt zelf, of via een collectief, al stroom op. Het stimuleren van het plaatsen van zonnepanelen en een actief beleid om laadpalen te plaatsen in wijken met veel zonnepanelen kan voor veel consumenten het laatste zetje zijn om de stap naar elektrisch rijden te maken.
Elektrisch Rijden Monitor
Wilt u meer weten over de Elektrisch Rijden Monitor en hoe deze inzichten u kunnen helpen? Kijk dan vooral op www.anwb.nl/elektrischrijdenmonitor . Het consumentenonderzoek voor de Elektrisch Rijden Monitor wordt in opdracht van de ANWB uitgevoerd door Blauw Research onder een representatieve groep van 2000 Nederlanders.
Boris Beijk, Adviseur Onderzoek en Strategie, ANWB
Reactie plaatsen •