100 procent actieradius met geoptimaliseerde EV-laadnetwerken
De afgelopen tien jaar is er een aanzienlijke groei in elektrische voertuigen (EV's), van vrijwel geen tot bijna 6 miljoen op de weg vandaag de dag. In tijden van klimaatverandering neemt het bewustzijn over duurzame mobiliteit toe. Wereldwijd ondersteunen overheden elektrische auto’s – onder andere om de luchtvervuiling in steden te bestrijden. Maar naarmate de populariteit van EV’s toeneemt, groeit ook de vraag naar laadstations.
Voor een efficiënt laad-infrastructuurnetwerk moeten de beste locaties al in de planningsfase worden geïdentificeerd. Met onze verkeersplanningssoftware (PTV Visum) kunnen hiervoor route-gebaseerde analyses worden uitgevoerd, omdat deze al worden gebruikt voor locatieanalyses van andere vraagstukken. De software beoordeelt alle mogelijke locaties en houdt niet alleen rekening met de verkeersvolumes, maar ook met de herkomst, de bestemming en de route van elke passerende auto. De software controleert ook of er al andere laadstations langs de route zijn waar de EV’s tijdens langere ritten kunnen worden opgeladen. Zo kan worden bepaald waar de laadstations moeten worden opgezet om de hiaten in het netwerk van de laadinfrastructuur te dichten en om de nog niet gedekte langeafstandsverkeersstromen te kunnen bedienen.
Voorbeeld Hessen
Laten we een concreet voorbeeld bekijken. Duitsland is een van de grootste markten voor elektrische auto's in Europa. Het aantal nieuwe registraties van EV's is sinds 2015 bijna verdrievoudigd. De Duitse regering stelt zich ten doel om tegen 2030 een miljoen openbare laadpunten voor elektrische auto’s te creëren. We nemen de staat Hessen als studiegebied. Waar en in welke volgorde moeten e-laadpunten in Hessen worden geopend om het hoogst mogelijke aantal langeafstandsreizen en verkeersstromen te dekken? Deze studie is gebaseerd op Validate, het Duitse verkeersmodel van de PTV Group, en geeft de volgende inzichten.
- Het aantal ritten dat langs de route moet worden opgeladen om de bestemming te bereiken (afhankelijk van de actieradius, dus we gebruiken de standaard EV van 30 kWh). In ons voorbeeld zijn er 38.388 ritten per werkdag in Hessen.
- De beste locaties voor e-laadstations uit een vooraf geselecteerd aantal locaties (in ons voorbeeld hebben we alle 54 snelwegservicepunten in Hessen gebruikt) om zoveel mogelijk van deze ritten te dekken, rekening houdend met hoeveel er al gedekt zijn door bestaande locaties.
- De volgorde waarin deze locaties moeten worden geopend om zoveel mogelijk ritten zo snel mogelijk en met zo min mogelijk laadstations mogelijk te maken.
- Slechts tien locaties langs snelwegen in Hessen hoeven te worden uitgerust met e-laadstations om ten minste 50 procent van alle langeafstandsritten te dekken.
Waarom zo’n analyse?
De ondersteuning van elektrische voertuigen is een essentieel onderdeel van een duurzaam vervoersbeleid. EV’s bieden een kans om de vervuiling die door conventionele, op brandstof rijdende voertuigen wordt veroorzaakt, sterk te verminderen. Daarnaast heeft de wereld tegen 2040 volgens het Internationaal Energie Agentschap 600 miljoen elektrische voertuigen nodig om de opwarming van de aarde te beperken tot minder dan twee graden Celsius; de doelstelling die is vastgelegd in het Klimaatakkoord van Parijs.
Verschillende landen, waaronder Groot-Brittannië, Frankrijk en India, hebben gezegd dat ze in minder dan 25 jaar een einde willen maken aan de verkoop van voertuigen die op brandstof rijden. China, 's werelds grootste markt voor auto's (met meer dan 28 miljoen verkochte auto's in 2016), trok de aandacht met de intentieverklaring om een einde te maken aan de verkoop en productie van olie-aangedreven voertuigen. De eerste resultaten waren al merkbaar in 2018, toen de autoverkopen in China voor het eerst sinds 2008 daalden, tot ongeveer 23,7 miljoen verkochte eenheden.
Deze belangrijke verschuiving richt zich nu op het versnellen van de verkoop van elektrische voertuigen, wat ook zal resulteren in een toenemende vraag naar e-laadstations. Met onze verkeersplanningssoftware-oplossingen kunnen overheden, autofabrikanten en andere groepen profiteren van het optimaliseren en bouwen van een netwerk van e-laadstations om te voldoen aan de behoeften van EV-eigenaren.
Reactie plaatsen •