De deelsessies zijn opgedeeld in twee rondes, wat betekent dat je twee breakoutsessies kan bijwonen. Ter plekke kun je voor elke ronde kiezen aan welke sessie je deel neemt.
1. Deelauto’s: Het aantal deelauto’s is de afgelopen jaren met name binnen de ring en bezuiden het IJ flink toegenomen, maar is buiten de ring langzaam in opkomst. Hoe zorgen we voor voldoende spreiding over de stad en organiseren we het aanbod van deelauto’s zo dat de deelauto een volwaardig alternatief is voor de privéauto in een autoluwe stad?
2. Tweewielers: Tegenwoordig zijn de deelfiets, deelbakfiets en deelscooter onderdeel van het straatbeeld in Amsterdam via verschillende experimenten. Hoe zorgen we ervoor dat er genoeg vraag en aanbod is om deze vervoersmiddelen aantrekkelijk te maken en bewaken we tegelijkertijd de invulling van de schaarse openbare ruimte?
3. Deelmobiliteit in de regio: Niet alleen voor de Amsterdammer is deelmobiliteit een uitkomst, maar ook voor de dagelijkse bezoeker van Amsterdam. In de regio rondom Amsterdam is nu weinig tot geen aanbod, maar regiogemeenten willen wel aanbod binnen de gemeentegrens hebben. Liefst aansluitend op het aanbod in Amsterdam. Hoe zou een regionaal systeem werken? Zijn er verschillen tussen de stad en regio, en hoe gaan we daarmee om?
4. Gebiedsontwikkeling en hubs: Door de grote behoefte aan nieuwe woningen wordt binnen gebiedsontwikkelingen in Amsterdam in hoge dichtheden gebouwd. Slechts een beperkt aantal bewoners kan straks aanspraak maken op een eigen parkeerplaats. Deelmobiliteit wordt daardoor naast wandelen, fietsen en OV een belangrijk alternatief voor de privéauto. Welke uitdagingen levert dit op? En hoe kijken verschillende stakeholders naar hun eigen rol hierbij?
5. Deelmobiliteit en gedragsverandering: Veel van ons gedrag gaat onbewust. Ook op het gebied van mobiliteit zijn wij echte gewoontedieren. Wil jij weten hoe wij gedragswetenschap inzetten om deze gewoontes te doorbreken en om het gebruik van deelmobiliteit te vergroten? Leer meer over onze aanpak en ga zelf aan de slag met beïnvloedingstechnieken.
6. Data en deelmobiliteit: Data is overal om je heen. Door data krijgen we beter inzicht in het gebruik van deelmobiliteit en kunnen we beter bepalen of en hoe deelmobiliteit bijdraagt aan de doelstellingen. Maar dan moet data wel op de juiste wijze worden geïnterpreteerd. Wat hebben we aan data beschikbaar binnen Amsterdam en wat kunnen we er mee? Wat behoort nog meer tot de mogelijkheden en zouden we dat juist wel of niet moeten willen?