NIPV onderzocht risico's brand en calamiteiten van zero-emissiebussen op ov-knooppunten

donderdag 14 september 2023

Foto: Shutterstock

Welke risico's zijn er voor elektrische- en waterstofbussen op ov-knooppunten? Welke effecten hebben een calamiteit, zoals brand of explosie? Welke maatregelen kunnen de gevolgen van zo'n calamiteit beperken? Het Nederlands Instituut Publieke Veiligheid deed onderzoek, in opdracht van CROW-KpVV.

 

Het NIPV deed onderzoek naar wet- en regelgeving omtrent fysiske veiligheid op ov-knooppunten én naar welke gevaaraspecten horen bij zero-emissievervoer. 

Zo onderzocht het instituut de kans op het ontstaan van brand in een elektrische- en waterstofbus, ten opzichte van een bus met een verbrandingsmotor. Een brand bij een elektrische bus duurt al snel lang, vanwege de aanwezige accu. Bij waterstofbussen speelt ook het risico van explosiegevaar.

Gevolgen verschillen per type ov-knooppunt 

Wat de gevolgen kunnen zijn van een brand en/of explosie hangt onder meer af van het type ov-knooppunt. Bij het kiezen van maatregelen ligt de focus op het voorkomen van incidenten en het beperken van de gevolgen als ze toch plaatsvinden. Komt het tot een incident met een zero-emissiebus, dan kunnen maatregelen in het gebouwontwerp de gevolgen voor de directe omgeving beperken. Vervolgens kunnen installaties en organisatorische maatregelen bijdragen aan de brand- en explosieveiligheid.
 
De fysieke aspecten van de bus en de omgeving vormen de basis voor brand- en explosieveiligheid. Als de getroffen maatregelen niet voldoende blijken, is de inzet van de brandweer de laatste stap. De maatregelen van de hulpdiensten zijn gericht op het waarborgen van de veiligheid van de hulpverleners.

Meer lezen 

Download het rapport 'Invloed zero-emissiebussen op brand- en explosieveiligheid van ov-knooppunten' op deze pagina.
 
Lees ook het rapport Ontwerprichtlijnen brandveiligheid stallingen voor zero-emissiebussen.

mail_outline

Aanmelden voor de nieuwsbrief