Terugblik op een geslaagd Nationaal Verkeerskundecongres 2022
Provincie Groningen was dit jaar gastheer van het Nationaal Verkeerskundecongres, met als thema 'de toekomst van mobiliteit'. Gastheer en organisatie kijken terug op een geslaagde editie.
Verkeerskundigen uit heel Nederland kwamen bij elkaar om elkaar te ontmoeten, kennis te delen en nieuwe kennis en contact op te doen. Op woensdag konden bezoekers van het précongres terecht bij Bytes.net op de Zernikecampus. HIVE.Mobility - Innovatiecentrum voor slimme en groene mobiliteit - organiseerde een blik in de toekomst. Van mobiliteit voor vissen, tot de plannen en vooruitzichten voor de hyperloop en het European Hyperloop Centre, autonoom vliegende drones, het Groninger volledig batterij-elektrische inspectieschip en zelfrijdend vervoer.
Diner en cuperusprijs
Na een geslaagde middag konden de gasten netwerken en bijpraten onder het genot van een hapje, drankje en diner in Groningen. Na het jaarlijkse NVC-diner mocht juryvoorzitter Erik Verroen (KIVI) de tweejaarlijkse Cuperusprijs voor beste WO-scriptie overhandigen aan winnaar Sophie Buteyn. Helaas kon ze niet fysiek, maar wel digitaal aanwezig zijn.
Plenaire opening congresdag
Op donderdag opende dagvoorzitter Pieter Litjens (CROW) het congres. Gedeputeerde Fleur Gräper - van Koolwijk vertelde hoe gastheer provincie Groningen vorm geeft aan de toekomst van mobiliteit. 'In Groningen zijn we Nederland in het klein, met een stad die elke dag verdubbeld door alle studenten en forenzen. Dat geeft uitdagingen en kansen. In Groningen is de ruimte om te experimenteren."
Daarna mochten Bas van Leeuwen, Bas Romgens en Philip Broeksma elk in een pitch van drie minuten vertellen hoe 'hun' stad - Haarlem, Groningen en Maastricht - de toekomst van mobiliteit voor zich ziet en welke uitdagingen daar liggen. In Groningen was het Noorderplantsoen een goed voorbeeld van een voorheen autorijke omgeving die omgetoverd is tot park. 'Je moet soms geluk hebben, én ook gewoon durven.'
Haarlem loopt tegen uitdagingen aan vanwege de historische vorm van de stad. Van Leeuwen: 'Hoe krijgen we de burgers mee?'.
Maastricht liet een visie zien van een bereikbare EURegio, waar de campus een ontmoetingsplek is en waar de auto zeker niet het vanzelfsprekende vervoermiddel is.
Ga kathedralen bouwen
Na de pitches gaf Daan Quakernaat een inspirerende maar strenge keynote. 'Ga kathedralen bouwen' gaat over 'gewoon' beginnen, over lef hebben om te falen en over het loslaten van doorgeschoten regelzucht. Kathedralen werden gebouwd door 'gewoon te beginnen', soms zelfs zonder blauwdruk of tekeningen. Gefascineerd door deze imposante gebouwen én gefascineerd door zijn uitzicht over de voormalige bouwput nabij Utrecht CS betoogde Daan dat regels en protocollen weliswaar nut hebben, maar dat ze ook verlammend kunnen werken of overbodig zijn.
Beste bijdrage
Na het programma van boeiende sessies en workshops werd de dag afgesloten met een gezellige borrel én de uitreiking van de prijs voor de beste paperbijdrage aan het congres. De prijs voor de beste paperbijdrage wordt elk jaar gekozen door de leden van de paperbeoordelingscommissie van het congres. Dagvoorzitter Pieter Litjens reikte de prijs uit aan winnaar Saar Hadders (TeamAlert) voor haar paper 'Jongeren en innovatief reizen'.
2023: Op naar Amsterdam
In 2023 gaat het congres naar Amsterdam. De Vervoerregio Amsterdam regisseert de mobiliteitsopgaven in één van de drukte regio's van Nederland. Met veertien gemeenten zorgt de VRA voor veilige, duurzame en prettige mobiliteit. Zo wil de VRA bijdragen aan een vitale en toekomstbestendige regio.
Meer lezen
Meer informatie over het Nationaal Verkeerskundecongres? Klik hier.
Reactie plaatsen •