Weg met voorrang bij wegversmallingen
Rico Andriesse, adviseur mobiliteit, Goudappel Coffeng
Bij een wegversmalling waar maar één voertuig tegelijkertijd kan passeren, moet de wegbeheerder kiezen: ‘regel ik de voorrang of niet’. Soms wijst het zich vanzelf: de versmalling ligt aan één zijde van de weg, de andere zijde heeft dus voorrang. Maar meestal moet een ‘kunstmatige’ voorrangsregeling met bebording uitkomst bieden. Wie mag eerst en wie moet wachten? Moeten we dat nou echt op deze manier regelen? Ik denk van niet!
Ten eerste zorgt de voorrangsregel ervoor dat de bestuurder weinig aanleiding heeft om zijn snelheid aan te passen. Ten tweede lijkt de situatie met een voorrangsregeling eenduidig en prettig voor de weggebruikers maar is dan niet. Twee voorbeelden.
Voorbeeld 1, uit eigen ervaring
'Ik passeer een lange wegversmalling met voorrang voor de andere richting. Op enige afstand een tegenligger. Ik denk nog wel te kunnen passeren. En dat was ook zo als de andere bestuurder even het gas had losgelaten in plaats van in te drukken om de auto nog net voor de ingang van de wegversmalling te zetten. Resultaat: geblokkeerde weg en twee gefrustreerde bestuurders.'
Voorbeeld 2, van een rechtshulpforum
'Ik heb een aanrijding gehad bij een wegversmalling. Ik zag een auto op een grote afstand naderen. Ik had geen voorrang maar achtte de andere auto zo ver weg dat ik de wegversmalling kon passeren zonder problemen. De tegenligger bleek echter zo hard te rijden en was al op het midden van de rijbaan, dat ik geen kant meer op kon omdat ik me nog tussen de wegversmalling bevond. Allebei remmen. De plaats van aanrijding is ver over de helft van de wegversmalling. Maar de andere auto had voorrang, en dat zijn snelheid te hoog lag kan ik niet bewijzen.'
Is er niets geregeld dan moeten de bestuurders uit beide richtingen anticiperen en dus allebei hun rijsnelheid aanpassen. Tweemaal effect dus. Ook voor de gemoedstoestand van de bestuurder is een wegversmalling zonder voorrangsregeling te verkiezen: of je krijgt voorrang (blij!) of je besluit de ander voorrang te geven (en het goede gevoel dat je dat geeft maakt ook blij!)
Natuurlijk komt de vraag 'wie is er dan aansprakelijk bij een aanrijding?' Het antwoord is simpel: beide bestuurders zijn blijkbaar doorgereden met een te hoge snelheid waardoor tijdig stoppen onmogelijk werd.
Verleid automobilisten om meer rekening te houden met de omgeving en met andere weggebruikers en laat ze het zelf oplossen: een beetje shared space, ook in uw gemeente!
Ingediend door geert op di, 17/01/2012 - 23:02
Ingediend door Mike Castar op wo, 17/10/2012 - 21:00
Ingediend door Dhr Kikkert op do, 17/01/2013 - 08:28
sliert auto's rijdt met hoge snelheid bumper aan bumper door de wegeversmalling zodat van de andere zijde er niemand (die al eerder stond te wachten) tussendoor kam
Ingediend door Ad op vr, 15/03/2013 - 20:20
Ingediend door Jolanda Mijnen op ma, 22/07/2013 - 15:19
Des ondaks wordt ik in fout gestelt voor deze aanrijding daar er geen getuigen van deze aanrijding waren en de wet de voorrangsregel toepast.Deze aanrijding was te vermijden als er een beetje hoffelijkheid in het verkeer bestond maar klaarblijkelijk tillen veel bestuurders daar niet zwaar aan.
Ingediend door Cox Pierre op za, 05/10/2013 - 14:11
http://www.alblasserdamsnieuws.nl/wordpress/2014/02/12/autos-botsen-frontaal-op-elkaar-bij-wegversmalling-in-kinderdijk/
Ingediend door Rico Andriesse op vr, 13/06/2014 - 16:08
Ingediend door frans op vr, 26/09/2014 - 19:23
Kortom het best mogelijke product wint, de markt reguleert zich zelf. Kan iemand mij eens uitleggen waarom (ik ben een beginnende bestuurder) dit soort principes dan ook niet gelden voor zaken waar veel meer vanaf hangt, waaronder levens?
Waarom niet gewoon dit soort twijfel gevallen a.k.a. slecht design, vervangen met niet fout te interpreteren duidelijke oplossingen? Plus het is 2016, hoeveel data moet er niet beschikbaar zijn? Versmalling A geeft x aantal ongelukken meer dan versmalling B. Grote kans dat er bij versmalling B veel minder aan de interpretatie van de bestuurders wordt over gelaten.
Whop overal versie B.
Nu haalt de techniek het alsnog in, door met zelfrijdende auto's te komen, maar frustrerend dat zoveel slechte tot middelmatige oplossingen (die wel zeer gevaarlijke situaties als gevolg kunnen hebben) zomaar worden geaccepteerd.
Ingediend door Niels op ma, 05/09/2016 - 09:56
Het bord is er alleen voor als twee bestuurders tegelijk bij de versmalling aankomen dan gaat diegene voor met de witte pijl.
Ingediend door bas de jong op wo, 11/10/2017 - 23:21
Ingediend door G.Egas op za, 11/11/2017 - 16:24
Ingediend door Tonny Pool op zo, 20/01/2019 - 18:37
Ik wordt te vaak geconfronteerd met associale weggebruikers die bij een wegversmalling voorrang nemen. Gesprekken lopen dan meestal uit op het gebruik van straattaal. Door niet al te snuggere types.
Ingediend door Rpa op di, 31/12/2019 - 14:44
Het lijkt mij netjes om bijvoorbeeld twee auto ‘s voor te laten gaan en dat jij daarna door mag rijden bij een wegversmalling voor beide kanten. Stukje beleefdheid/opvoeding toch ?
Ingediend door Bart op do, 19/01/2023 - 18:01
Bij een kunstmatige wegversmalling die in het midden van de rijbaan is aangelegd, is er geen regel mbt ‘voor laten gaan’. Van voorrang is helemaal geen sprake!! Dat is alleen bij links en rechts!
Hier geldt: ‘geef je verstand eens voorrang’!
Ingediend door Henk de Vries op wo, 10/05/2023 - 17:24
Wanneer een wegversmalling aan één zijde van het wegvlak plaatsvindt dan wordt dit gezien als een obstakel. Wetgeving geeft duidelijk aan dat de bestuurder met het obstakel op zijn weghelft géén voorrang heeft. Bij een wegversmalling op het midden van het wegvlak is dit dus niet duidelijk. Ongevallen door onduidelijkheid of tegenstrijdigheid van voorrangsregelingen, zei het door bebording, verkeerslichten, instructie van bevoegden óf door (verkeeerde) inrichting van de weg, zijn deels of compleet de verantwoording van de wegbeheerder. Ik hoop van harte dat Goudappel dit advies dus nooooooit aan overheid instantie verkoopt. Want een gemeente die een zo een wegversmalling inricht kan een rechtszaak verwachten bij het eerste beste ongeval.
Ingediend door Gabor van Brenen op wo, 28/06/2023 - 11:50
Reactie plaatsen •