Ook mobiliteit is aan kantelen toe
Wij leven volgens Jan Rotmans (Rotmans, ‘Verandering van tijdperk, Nederland kantelt’, 2014) in een verandering van tijdperk. Immers, op allerlei terreinen zijn vandaag de dag heuse veranderingen aan de gang. Energie, water, zorg, onderwijs, om er maar een paar te noemen. Heuse veranderingen, ook omdat het tegelijkertijd gaat over fundamenteel anders denken over vrijwel alle essentiële thema’s van het leven, en daardoor ook over hoe deze thema’s georganiseerd, gestructureerd en gestuurd worden. Niet langer staan systemen, organisaties of producten centraal, maar de mens. Dat moet bij uitstek ook zo zijn voor mobiliteit. Ook mobiliteit is echt aan kantelen toe.
Om mobiliteit te rekenen tot ruimte, zoals Jan Rotmans zegt in het interview met hem in Verkeerskunde 7, 2014, is wel kort door de bocht. Immers het zijn drie systemen die onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en waarin mobiliteit een essentiële rol vervult, te weten Mobiliteit, Mens/Maatschappij en Ruimte. Met de relatie mobiliteit en ruimte worstelen we al een hele tijd, met redelijk succes overigens. Aan de relatie mobiliteit en mens/maatschappij zijn we amper begonnen. En toch is het belangrijk om ook hieraan aandacht te besteden. Het zijn interessante en hoognodige kansen en uitdagingen voor het vakgebied.
Kantelen van mobiliteit betekent dus op zoek naar de relatie mobiliteit en maatschappij. Een relatie waarin de mens echt centraal wordt gesteld. Niet zoals zo vaak, als kreet, maar ook inhoudelijk zin- en betekenisvol. Daarbij blijven natuurlijk - maar dan duidelijk in een ander perspectief - de benodigde vaktechnische kennis (‘rekenen’, ontwerpen en dergelijke), de beleidsmatige aspecten (de bijdrage van mobiliteit aan sociaal-economische vraagstukken), en het werken in multidisciplinaire teams, erg belangrijk.
PDF met een uitgebreide versie van deze blog
Auteur: Margriet Verhoog
Mike Bérénos
Reactie plaatsen •