Is Filemijden wel succesvol?
Landelijk lees je steeds dat het filemijden een succes lijkt te zijn met betrekking tot het mobiliteitsprobleem, maar is dat wel zo? Ingewikkelde systemen, gratis telefoontoestel maar met een tweede auto in het gezin lijkt fraude of misbruik moeilijk te controleren. Tevens worden plaatselijke files gemeden, maar hoe is de situatie bij het volgende knelpunt waar wegen samenkomen?
Filemijden lijkt mij een twijfelachtige oplossing waar je een paar honderd mensen mee bereikt,dus net als de plaatselijke autoloze zondag. Een oplossing waar niemand blij mee is, maar wel erg veel werk voor overheden die kunnen melden dat het beleid erop gericht is en dat is het dan: maandagochtend lopen de files bij slecht weer op naar recordhoogte.
Misschien moeten we eens wat resolutere maatregelen voorstellen waarbij
echte keuzes voor de burger gemaakt kunnen worden. Overheden kijken vaak
naar gratis oplossingen, zoals de burger op de fiets duwen – dat lukt uitsluitend bij gemotiveerde mensen - ,dan heb je de resolute filerijders - die krijg je met geen tien paarden uit de auto al werkt hij bij wijze van spreke aan de overkant van de straat - en je hebt de twijfelaars die toch de auto al voor de deur hebben staan en zien dat het ov duurder is dan
de eigen auto, omdat ze uitsluitend de getankte euro' s meenemen in die vergelijking.
De overheid gaat nu de A4 Delft-Schiedam aanleggen; kosten voor een
stukje
Reserveer nu eens datzelfde bedrag voor een landelijke oplossing voor het filemijden voor mensen die de file op werkdagen landelijk mijden en die vrijwillig afstand doen van het rijbewijs op werkdagen. Dat kan door het ongeldig te laten verklaren door een simpele stempel, en dat wordt dan automatisch het vervoerbewijs voor gratis landelijk ov. Dan is er geen gezeur met OV-chipkaartproblemen, maar reizigers kunnen eenvoudig het rijbewijs tonen bij controle, dus niks geen ingewikkelde systemen. En in het weekeinde mag
weer onbeperkt gereden worden. Tevens kun je jongeren stimuleren met een gratis rijopleiding als gekozen wordt voor het weekeinderijbewijs en een nieuwe werkgelegenheid voor rijscholen die te maken krijgen met een toename van jongeren die hiervoor kiezen.
Een keuzeprikkel is tevens dat de reiskostenvergoeding beschikbaar komt voor de koopkracht van die werknemer die daar voor kiest maar wegblijft uit de dagelijkse file.
De jaarlijkse filelasten kosten ongeveer 20 miljard en dat zijn dan de gezamenlijke kosten van de file zelf, de verkeersongevallen en milieuschade. Voor een fractie daarvan kunnen we toch wel gratis ov verstrekken? Tevens moet het op provinciaalniveau mogelijk zijn op dit
gebied proefprojecten op te zetten om te kijken waarmee de winst gehaald
kan worden.
Dus zomaar een suggestie die onderzoekwaardig lijkt te zijn.
Reactie plaatsen •