Het ongelijk van Veilig Verkeer Nederland
Het AD kopte de maandag voor de kerst: ‘Woonwijken onveiliger door rondscheurende pakketbezorgers’. Meer pakketbezorgers maken de straten in woonwijken onveiliger, waarschuwt Veilig Verkeer Nederland daarin: "Koeriersdiensten rijden binnen de 30 km-zones regelmatig te hard en letten niet op. Met alle risico’s van dien”.
VVN noemde SWOV-cijfers over verkeersdoden met bestelauto’s, die geen enkele aantoonbare relatie met pakketbezorging of ongevallen in woonwijken hebben.
Van de miljoen bestelauto’s in Nederland zijn er 50.000 voor de pakketbezorging. Dat is 5 procent! Bouw- en servicebusjes zijn 80 procent van het bestelverkeer in woonbuurten. In mijn buurt staan die de hele dag op de stoep. Waar heeft Veilig Verkeer Nederland die woonstraat gevonden waar 40 tot 60 bestelauto’s met pakketjes komen. Stemmingmakerij? Of, komkommertijd?
Beter nadenken
Natuurlijk moeten we beter nadenken over al dat bestelverkeer in onze straten. In een woonwijk met, laten we eens zeggen, 3.000 woningen komen elke dag 300 pakjes voor consumenten met hooguit 6 tot 10 bestelauto’s. Die brengen in een moeite door ook de bestellingen van de senioren in de buurt, die dankzij de thuiszorg thuis kunnen blijven wonen.
Met de groei in online levensmiddelen komen er dagelijks 12 tot 24 voertuigen van Picnic, Albert Heijn en Jumbo bij. Slimme bedrijven komen met lichte elektrische voertuigen. Valt dus allemaal wel mee. De supermarkten, horeca en kantoren in die gemengde woonbuurten krijgen ook elke dag 10 tot 20 vrachtvoertuigen voor de deur. Afval? Ook, nog eens zoveel vrachtbewegingen.
Met stip op nummer één staan de servicebusjes van de loodgieter, verwarmingsmonteur, schilder, Mielereparateur, keukenbouwer en thuiszorgmedewerkers? Elke dag komen er 100 tot 150 servicebusjes naar die woonwijk.
Tot overmaat van ramp maken ’s avonds tussen 6 en 9 uur 200 tot 300 maaltijdbezorgers op hun scooters en fietsen de buurt onveilig. Houd de kinderen dan maar binnen!
Mogelijke oplossingen
De bezorging in woonwijken moet veel beter. Zorg voor voldoende laad- en los- (en parkeer-) mogelijkheden en veilige routes voor de bestelauto’s die echt in die wijk moeten zijn. Zet voertuigen in die beter passen bij de maat van de straat zoals lichte elektrische voertuigen en vrachtfietsen. En, natuurlijk zijn al die voertuigen schoon.
Regel slimme (en onbemande) afhaalpunten waar consumenten en monteurs die in de buurt moeten zijn hun pakketten kunnen ophalen. Dat kunnen ook de buren zijn, zoals Homerr en ViaTim dat aanbieden. Webwinkels moeten meer keuzes bieden in leveropties en servicepunten. Het is toch zonde als de bezorger voor een gesloten deur staat.
En ten slotte, betrek de bezorger bij het bedenken een veilige aanpak. Zij kennen de buurt als geen ander. En natuurlijk mogen we hen aanspreken op onveilig gedrag, zoals te hard rijden, op de stoep parkeren en appen achter het stuur.
Mobiliteitsvisie
Het is goed dat Veilig Verkeer Nederland aandacht vraagt voor veilige woonwijken. Maar om dan te beginnen met het aanwijzen van de pakketbezorger als schuldige is niet eerlijk. Kom dan met een integrale mobiliteitsvisie op autoluwe, gezonde en vitale woonwijken, waarbij de bewoners centraal staan met prioriteit voor lopen en fietsen, en waar de buurtlogistiek goed is geregeld.
Walther Ploos van Amstel, Lector City logistiek, Hogeschool van Amsterdam.
Reactie plaatsen •