Actielijst voor kleurenblindproof verkeer
Kleuren zijn zo vanzelfsprekend, dat er in veel gevallen geen rekening wordt gehouden met mensen die de eigen kleurwaarneming niet kunnen vertrouwen. Een niet-volledig resumé uit de blogserie ‘Verkeerskleuren’ levert de volgende actielijst op die kleuren in het verkeer, ook voor kleurenblinden vertrouwd en vanzelfsprekend kunnen maken.
Onderzoek naar aantallen ongelukken waarbij kleurenblindheid in het spel was.
Blog 1/6: Ook ‘ons’ CBS heeft geen enkel cijfer over kleurenblindheid, de buurlanden wel en hun aantallen komen overeen met onze laatste dienstplichtkeuring. Zo mogen we concluderen dat in Nederland 8 procent van de mannen en 0,4 procent van de vrouwen kleurenblind is. Dat zijn driekwart miljoen Nederlanders.
Actie: SWOV.
RVV kleurenblindproof maken, onder meer: oplossing voor de 2 tweekleurige verkeerslichten rood/geel en rood/groen, die nu beide worden toegepast.
Blog 2/6: Plotseling ging het onderste licht uit en het bovenste (rood) aan, en direct daarop kwam een tram aan scheuren. Ik kon nog net een botsing voorkomen zonder voetgangers te raken.
Actie: ministerie IenW
Openbare-verlichtingsnormen aanpassen
Blog 2/6: Het oranjerode stoplicht heeft dezelfde tint als de natrium straatverlichting en valt dus niet op. Reacties bij navraag: ‘Nooit aan gedacht!’Actie: ministerie BZK
Matrix-kruis in de modificatieperiode (van rood naar oranjerood) tot 2035 sterk verkorten, in verband met de (levens)gevaarlijke situatie op de snelwegen.
Blog 3/6: Zomer 2005 informeerde mijn bijrijder me over een matrix-kruis boven een Zwitserse snelweg. Overbodig, daar ik het oranjerode Zwitserse kruis prachtig zag oplichten, zowel buiten als in tunnels.
Actie: Rijkswaterstaat
DRIP-richtlijn: juiste specificatie voor oranjerood licht vermelden.
Blog 3/6: In de CROW-richtlijn ‘Informatievoorziening op dynamische informatiepanelen’ (versie 2017) staat in 2.4: ‘Veel panelen kunnen wit (of geel) en rood weergeven. Deze kleuren kunnen goed gebruikt worden.’
Actie: CROW
RDW-keuringseisen aanpassen voor dashboards (bijvoorbeeld geen rood op zwart), signaallichtjes in dashboard van rood naar oranjerood, achter- en remlichten oranjerood voor alle voertuigen.
Blog 4/6: Komend uit de supermarkt zet ik tassen op de achterbank en start mijn Renault. Direct een geluidssignaal, maar op mijn dashboard geen enkele indicatie. Wat kan dit zijn? Olie, accu, koelwater?”
Actie: RDW, RAI
Fietsachterlicht oranjerood in plaats van rood.
Blog 4/6: De laatste tijd zijn er meer soorten fietsachterlichten op straat te zien, helaas vaak in donkerrood uitgevoerd, en daarmee onzichtbaar voor rood-blinden.
Actie: ANWB en andere
Verkeersborden aanpassen door smalle rode buitenbies weg te laten.
Blog 5/6: Nu wordt gelukkig toch gewerkt aan de optimale uitvoering met een brede reflecterende witte contourbies, zoals in Frankrijk reeds standaard is. Deze borden zijn voor kleurzienden ook duidelijker, zeker in het donker als niemand kleuren ziet.
Actie: Normcommissie
De zesde blog was de laatste in de serie van Meinard Noothoven van Goor over kleur in het verkeer.
Aanvullend
Deze actielijst is zeker niet volledig. Denk bijvoorbeeld ook aan het kleurenblind-proof uitvoeren van alle functionele kleuren in navigatiesystemen en parkeerautomaten, zowel in parkeergarages als op parkeerterreinen, maar ook aan verkeerslichten en bewegwijzering. En maak alle rode fietsstroken en fietspaden ‘zichtbaar’ met het witte fiets-symbool (zie ook de blog ‘Maak fietsen kleurenblindproof’ gepubliceerd op 27-10-2017). En schenk vooral aandacht aan kleurenblindheid in verkeerskundige en politie-opleidingsinstituten.
Auteur: Meinard Noothoven van Goor
Meinard Noothoven van Goor
Reactie plaatsen •