In de Zuid-Koreaanse hoofdstad Seoul gaan 2000 bussen na een technische aanpassing aanmerkelijk zuiniger rijden. Het brandstofverbruik en de uitstoot van CO2 gaan met de helft omlaag, bovendien zijn de bussen aanzienlijk stiller. Dit wordt mogelijk door toepassing van elektrische wielnaafmotoren, ontwikkeld door het Nederlandse ingenieursbureau e-Traction. Lithium-ijzer-magnesium-fosfaat-accu’s (LFMP), die meer dan 2000 laadcycli aankunnen, leveren de benodigde stroom. Een in de bus aanwezige, kleine dieselgenerator zorgt voor het opladen van de accu’s. Bovendien werkt de motor tijdens het remmen als een soort dynamo die de accu’s eveneens oplaadt. ’s Nachts gebeurt het laden van de accu’s via het elektriciteitsnet. Het besluit van Seoel voor de elektrisch aangedreven, stille ‘Whisper’ is genomen na eerdere ervaringen met vijf prototype bussen. Dit jaar volgt in Korea de ombouw van nog eens drie bussen. De bedoeling is om vanaf 2011 tot 2014 in Seoul jaarlijks 500 voertuigen geschikt te maken voor elektrisch busvervoer. Voor het aanpassen van deze bussen zullen Koreaanse monteurs op de assemblagelocatie in Apeldoorn een gerichte opleiding krijgen. Overigens heeft de gemeente Apeldoorn tot eind 2010 ook een Whisper bij wijze van proef in gebruik. Onderzoeksinstituut TNO is aan het meten of de prestaties aan de verwachtingen voldoen. Ook het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET gaat dit jaar een aantal Whispers in bedrijf nemen.
Auteur: Joske van Lith
Reactie plaatsen •