Zuid-Hollands busvervoer groeit na aanbesteding
Menige overheid ziet toe hoe het busnet door bezuinigingen van het rijk steeds verder afkalft. Zo niet in Zuid-Holland. De komende zes jaar gaan in het gebied rond Leiden, de Bollenstreek, Rijnstreek en Midden-Holland 23 procent meer bussen rijden. Het recept is hier: geef de vervoerder de vrijheid om zelf het lijnennet op te bouwen en garandeer een vaste overheidsbijdrage per jaar om investeringen te doen die zichzelf terugverdienen.
Naast 22,6 procent meer dienstregelingsuren zorgt Connexxion, de winnaar van de aanbesteding, ook voor volledige vervanging van de busvloot door toegankelijke lage-vloerbussen met halte-display, automatische halte-afroep en airconditioning. Op twintig, in overleg met consumentenorganisaties te bepalen knooppunten, komt dynamische reisinformatie in de vorm van een aftelsysteem, dat aangeeft over hoeveel minuten de bus arriveert. De informatievoorziening in het concessiegebied als geheel verbetert en het niet naar ieders wens functionerende informatiesysteem op station Leiden wordt vernieuwd. Ook is het de bedoeling om zo snel mogelijk nadat het ministerie hiervoor groen licht heeft gegeven de ov-chipkaart in te voeren in het hele concessiegebied; vermoedelijk in de eerste helft van 2006.
Een noviteit zijn de stopknoppen die op honderd haltes worden aangebracht. Het komt vooral bij slecht verlichte haltes in het buitengebied nogal eens voor dat een chauffeur een wachtende passagier over het hoofd ziet en doorrijdt. De stopknop zet een felle lamp in werking zodat de chauffeur van een afstandje ziet dat er klandizie is.
In het kader van het ingediende sociale veiligheidsplan krijgen tien haltes een noodknop. Een druk hierop geeft een rechtstreekse telefoonverbinding met de centrale verkeersleiding, die snel de hulpdiensten kan waarschuwen.
Op tariefgebied introduceert Connexxion dalkaartjes, meermaandkaarten, probeerkaartjes, bestemmingskaartjes voor congrescentra en een toeristenpas. Voorts krijgen studenten die afstuderen een aanbod om voordelig met de bus te blijven reizen en worden bedrijven benaderd voor grootverbruikerscontracten.
Eigen verantwoordelijkheid
Bij eerdere aanbestedingen in Zuid-Holland lag de ontwikkelfunctie nog geheel bij de overheid. Nu is de vervoerder hiervoor volledig zelf verantwoordelijk. ‘Wij durven dat aan’, aldus een stellige Rens Dankelman, beleidsmedewerker bij de provincie Zuid-Holland. ‘De vervoerder is verplicht om het geoffreerde ook daadwerkelijk te leveren en voor één miljoen euro zelf een ontwikkelbureau op te zetten. Die discipline is bij de meeste ov-bedrijven door saneringsoperaties in de vergetelheid geraakt. Wij dwingen ze hieraan opnieuw aandacht te schenken, want zij kunnen dat van nature beter dan wij.’
Die ontwikkelvrijheid bood Connexxion de ruimte om grootscheeps in te zetten op buslijnen met groeipotenties. Een aantal minder bezette lijnen moest hiervoor het veld ruimen. In kleine kernen blijft bij wijze van vangnet wel altijd CVV aanwezig. ‘Door in te zetten op maximale reizigersgroei vergroten we onze inkomsten, waarmee we de investeringen afdekken’, legt Connexxion-woordvoerder Herman Opmeer uit.
De nieuwe concessie gaat half december in en heeft een looptijd van zes jaar. Alle, nu bekende, rijksbezuinigingen zijn door de provincie over de hele concessieperiode uitgesmeerd, zodat Connexxion de zekerheid heeft van een vast bedrag per jaar. Tegen het einde van de looptijd is naar verwachting ook de Rijn-Gouwelijn voltooid. Om parallel rijden te voorkomen en feederen te bevorderen, gaat het lijnennet dan opnieuw op de schop. Onduidelijk is nog of de light-railverbinding aan de busconcessie wordt toegevoegd of apart wordt aanbesteed.
Reactie plaatsen •