Zuid Holland innoveert: verhard fietspad in slappe veengrond
De provincie Zuid-Holland wil de best bereikbare provincie worden, ook voor de fietser. Met het nieuwe recreatieve fietspad bij Stolwijk wordt het gemakkelijker om in noord-zuidrichting de Krimpenerwaard te doorkruisen.
Innovatieve techniek
Voor de aanleg van het fietspad wordt een techniek gebruikt, die nog niet eerder in Nederland is toegepast. Deze innovatieve techniek stabiliseert de ondergrond waarop het fietspad wordt aangelegd. Dat is nodig om te voorkomen dat het fietspad kan verzakken. De bodem onder het fietspad wordt vermengd met een bindmiddel, waardoor het veen de eigenschappen van lemige zandgrond krijgt: een stevige, maar geen ‘beton-harde’ laag. De methode is een Finse uitvinding en wordt al toegepast in achttien landen.
Snel klaar
Meteen nadat het bindmiddel is vermengd met de bodem, kan de funderingslaag worden aangebracht. Na 4 weken kan er geasfalteerd worden. Daarom zal het fietspad, als alles volgens planning verloopt, half december al klaar zijn. Een groot verschil met traditionele voorbelasting: het zou dan 2 tot 3 jaar duren voordat er hier asfalt kan worden aangebracht.
Innovatie stimuleren
De aanpak past in de visie van de provincie Zuid-Holland om, samen met marktpartijen, innovatie te stimuleren, ook bij de aanleg van wegen en fietspaden. Deze nieuwe techniek is daar een mooi voorbeeld van.
De bodem onder het fietspad wordt vermengd met een bindmiddel, waardoor het veen de eigenschappen van lemige zandgrond krijgt: een stevige, maar geen ‘beton-harde’ laag
Reactie plaatsen •